Categories: Actueel

Zinkschoperen en natlakken Friese bruggen

Voordat het vaarseizoen op 1 april in volledig hevigheid losbarst moeten de Boarnebrug en Zijlroedebrug zijn aangepakt. De monteurs van Machinefabriek Rusthoven in Groningen moesten eind januari de snerpende kou trotseren bij het verwijderen van het brugdek van de Boarnebrug in Nes.

 

‘De beweegbare delen van de Zijlroedebrug worden volledig gereviseerd waarbij de hoofdaandrijving wordt vervangen. De Boarnbebrug wordt voorzien van een geheel nieuw hydraulische aandrijving waarbij de hydraulische cilinder wordt gereviseerd’, legt projectleider Hendrik Snippe van Machinefabriek Rusthoven uit.  

 

Afsluitboomkasten

Onderdelen als de afsluitboomkasten van de Zijlroedebrug en de ballastkisten in de kelder van de Boarnebrug worden op locatie handmatig geconserveerd. Alle andere staaldelen zijn gedemonteerd en in de werkplaats en spuithallen onder geconditioneerde omstandigheden volledig gestraald en voorzien van nieuwe conservering. Rusthoven werkt daarbij samen met Straal- en Schildersbedrijf Bouman uit Hoogeveen, die enkele losse onderdelen voor haar rekening neemt.

‘Op de grote staaldelen van de bruggen wordt een thermisch gespoten zinklaag toegepast. Na het zinkschoperen wordt een volledig natlaksysteem toegepast. Ook de bestaande leuningen van de Boarnebrug worden op deze wijze geconserveerd.  

 

Natlakconservering

Bij de Zijlroedebrug worden alle leuningen vervangen. Die onderdelen worden thermisch verzinkt en voorzien van een natlakconservering. Op deze wijze kunnen de beide bruggen weer jarenlang van dienst zijn’, verzekert Snippe. Opdrachtgever voor de klus is gemeente Heerenveen. Door de beide bruggen geheel te renoveren, moeten ze geschikt zijn voor toekomstig gebruik. Aansluitend op de werkzaamheden bij Rusthoven worden ook de elektrotechnische installaties volledig vervangen.  

 

Veiligheid

Uitgangspunt is de veiligheid van de ‘machine’ voor de toekomst te garanderen. Met het groot onderhoud voldoen de kunstwerken aan de huidige richtlijnen.

Vaste noodbruggen

De werkzaamheden duren in totaal tien weken. Daarna worden de brugdekken ook nog van nieuw hout en een slijtlaag voorzien. Op dit moment liggen er niet-beweegbare noodbruggen in Nes zodat de bewoners weinig hinder ondervinden van de grote onderhoudsklus. 

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago