De oude sluisdeuren dateren van 1950 en waren nodig aan vervanging toe. De acht nieuwe sluisdeuren zijn net als de oude van azobé gemaakt, in dit geval FSC gecertificeerd hout uit Kameroen. Voor de acht deuren is 156 kubieke meter gebruikt.
Azobé is een zware (1.250 kg per m3), erg harde, sterke (sterkteklasse D70) en zeer duurzame houtsoort, die sinds 1950 zijn sporen al verdiend heeft in de waterbouw. De duurzaamheid is wel bewezen door de oude sluisdeuren.
De sluisdeuren werden geplaatst door Wijma uit Kampen voor hoofdaannemer De Boer & De Groot uit Harlingen in opdracht van de gemeente Deventer. Wijma zorgde voor het inmeten, de berekeningen (conform de nieuwe Eurocode ), het tekenwerk, de levering van de 156 m3 azobé en het produceren, inhangen en pas maken van de deuren.
De afmetingen van de deurstellen die nu op zijn plaats hangen variëren van 7.040 bij 7.600 en 460 mm dik met een gewicht van 24 ton per deur; de twee hoge deuren meten 7.040 bij 9.400 en 460 mm dik met elk een gewicht van 27 ton per deur.
De vier sluisdeuren werden op zijn plaats gehangen door de Barneveldse Kraanverhuur. Ze werden in de oude ophangpunten gehangen die vooraf werden gecontroleerd door een duiker van Harm Bonsink Duik- en reparatiebedrijf in Zwartsluis. Daar waar nodig zijn de ophangpunten verbeterd.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…