Wadro puzzelt met betonstaal voor liggers Botlektunnel

De grote fabriekshal van Wadro in Schuilenburg ligt vol wapeningsstaal. Op twee plaatsen worden liggers als een puzzel in elkaar gelegd. Normaliter maakt Wadro liggers van deze lengte in segmenten, die in de fabriek van opdrachtgever Haitsma Beton worden gekoppeld. De liggers voor de Botlektunnel worden uit één stuk gemaakt. Staven van 32 en 40 mm doorsnee overlappen elkaar over een lengte van 2 meter.

De 36 pijlers variëren in lengte van 37 tot 48 meter. Ze komen over een tweebaansweg in de toeritten van de Botlektunnel te liggen. De verbreding van de A15 vanaf het Vaanplein is nodig vanwege de ontsluiting van de Maasvlakte.

25 ton betonstaal

In de zwaarste ligger is zo’n 25 ton aan betonstaal verwerkt. Drie portaalkranen van elk 25 ton kunnen de kolossen probleemloos verplaatsen. Elke ligger wordt op de zijkant op een speciaal daarvoor gemaakte mal uit elementen opgebouwd. Daarna wordt het gevaarte met behulp van twee kranen gekanteld en vervolgens afgemaakt. Op twee speciale mallen in de fabriek in Schuilenburg worden de beugels voor de uiteinden gemaakt. Voor elke ligger fabriceren lassers in totaal zo’n twintig verschillende beugels, die groepsgewijs om de 90 mm bij elkaar komen te staan.

Naspannen

De belastbaarheid van de liggers wordt vergroot door deze na te spannen. Voor de benodigde staalkabels worden in het hart van de langste liggers vijf kanalen gemonteerd, terwijl de korte liggers een kanaal meer krijgen. De spankoppen op de kop van de liggers worden met hulp van de bekisting enigszins hellend aangebracht. De samengestelde pergola-balken hebben een kromming van 95 mm en 120 mm in de mal. De betonnen IB-liggers zijn bijna 39 meter lang en de betonnen IA-liggers 40 tot 48 meter.

Vrachtwagen XXL

De productie van de wapening voor de 36 liggers is aan tijd gebonden. Haitsma Beton is rond de kerst begonnen met storten en wil tot aan de bouwvak elke week de wapening van twee liggers ontvangen in zijn fabriek in Kootstertille. Speciaal voor het Rotterdamse project heeft vaste transporteur Combex in Eastermar zijn langste vrachtwagen met 6 meter verlengd. De uiteindelijke montage vindt in een weekend plaats, waarbij de A15 rond de Botlektunnel volledig wordt afgesloten. Ter plekke worden de betonnen liggers, waarvan de zwaarste dan 235 ton weegt, met hijskranen op hun plek getakeld.

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago