Vraag en Aanbod biedt cursus industriële marketing aan

Technische bedrijven zijn volop in beweging en de ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Een technisch hoogwaardig product is tegenwoordig onvoldoende om de concurrentie het hoofd te bieden. In deze markt met toenemende verzadiging speelt marketing een steeds belangrijkere rol, zowel voor de acquisitie als voor het beheren van bestaande relaties. Industriële marketing helpt bedrijven om tot betere resultaten te komen en de focus op de klant te versterken. Om technische bedrijven te ondersteunen op marketinggebied organiseert Vraag en Aanbod een eendaagse cursus Industriële marketing op donderdag 24 mei in Utrecht. De kosten zijn 495 euro (exclusief btw), maar abonnees van Vraag en Aanbod ontvangen 10 procent korting.

Onderwerpen

Tijdens de cursus komen alle aspecten van industriële marketing voorbij. Voorbeelden van de onderwerpen die aan bod komen zijn: waardecreatie in industriële markten, de analyse van de waardeketen, klantanalyse, industrieel aankoopgedrag, concurrentieanalyse, segmentatie in industriële markten, strategische keuzes, waardeproposities bouwen en businesscommunicatie zoals sales en accountmanagement en social media. Na de cursus zijn de deelnemers in staat om de ingrediënten van een industriële marketingstrategie te benoemen en in te vullen, een analyse van hun markt uit te voeren, marktsegmenten te identificeren waarbij de ‘fit’ tussen aantrekkelijkheid en concurrentiekracht optimaal is, een waardepropositie te definiëren en communicatie-instrumenten te beoordelen op basis van effectiviteit en efficiency.

Doelgroep

De doelgroep van de cursus industriële marketing van Mybusinessacademy is het middenkader van alle bedrijven gericht op handelen en toeleveren in de sectoren: metaal, hout, kunststof, bouw, (intern) transport, elektrotechniek en automatiseringsbranche. De gewenste vooropleiding is mbo plus-/hbo-niveau.

Docent

De opleiding wordt verzorgd door drs. Jos Fleischeuer. Fleischeuer is bedrijfseconoom met als afstudeerspecialisatie industriële economie/marketing. Sinds 2001 is hij actief als adviseur en opleider op het gebied van industriële marketing. In deze hoedanigheid heeft hij veel kennis en ervaring met betrekking tot marketing- en communicatieprocessen in technische bedrijven. Sinds 2009 heeft Fleischeuer een eigen onderneming die technische ondernemingen ondersteunt bij de verbetering van de marketingfunctie.

Invulling Cursus

De training duurt van 9.30 tot 16.45 uur. De cursus begint met theorie en deze theorie wordt vervolgens door middel van cases en voorbeelden praktisch uitgewerkt. De tijden zijn als volgt:

9.00 – 9.30 uur: Ontvangst

9.30 – 12.30 uur: Theorie, inzichten, discussie

12.30 – 13.30 uur: Lunch

13.30 – 15.00 uur: Vervolg theorie, inzichten, discussie

15.00 – 16.30 uur: Toepassing/case: ‘Industriële Marketing in action’

16.30 – 16.45 uur: Evaluatie en afsluiting

Meer informatie of aanmelden: Nienke Wirtz, n.wirtz@mybusinessmedia.nl

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago