Actueel

Vierwieler vrachtfietsen voor de industrie

De Nederlandse fietsenmaker 4wieler.nl richt zich ook op de Nederlandse en Belgische industrie met zijn vierwieler vrachtfietsen.

In de fabriekshal in Roelofarendsveen worden de vierwielers geassembleerd. Onderdelen komen uit Europa en Azië.

‘Onze vrachtfietsen zijn ideaal te gebruiken in grote productiehallen en op industriële sites’, vertelt Robert van Hees, zaakvoerder van 4wieler.nl uit Leiden. ‘Je kunt er grote volumes mee vervoeren en het is ook nog eens ergonomisch voor het personeel.’

Met de vrachtfiets op vier wielen, die nog uitgebreid kan worden met een aanhangwagen, speelt het Nederlandse bedrijf in op de maatschappelijke trend van duurzaam ondernemen. ‘Cargo fietsen worden steeds vaker ingezet als transportmiddel in fabriekshallen, maar ook in de stad voor vervoer

van bijvoorbeeld pakketjes’, aldus Van Hees die met Vlaamse verdelers in gesprek is over de distributie van de vierwielers in België.

Nieuwe productiehal

4wieler.nl heeft recent een nieuwe productiefaciliteit betrokken in Roelofarendsveen waar de fietsen geassembleerd worden. Onderdelen komen vanuit Europa en Azië. Het frame wordt in Polen in elkaar gelast. Van Hees: ‘In de toekomst willen we hier ook gaan lassen zodat we meer mogelijkheden hebben om aanpassingen op maat van de klant te doen.’

De vrachtfiets is een van de drie productgroepen van 4wieler. Verder maakt het ook vierwielers voor de markt van personenvervoer en senioren. ‘Die laatste productiegroep is tot op heden onze belangrijkste afzetgroep’, aldus de ondernemer. De vierwieler biedt een oplossing voor minder mobiele senioren die niet meer op een tweewieler durven te rijden.

Stabiliteit en tweezits

In de markt van senioren moet Van Hees opboksen tegen de driewielers die al langer ingeburgerd zijn, maar volgens hem minder stabiliteit bieden. In het transport en in bedrijfsomgevingen ondervindt de ondernemer ook concurrentie van de tweewielige bakfiets. ‘Maar de vierwieler biedt meer stabiliteit. Bovendien lever ik de fietsen ook als duozits die zelfs met een achterbank uitgebreid kan worden, waardoor je met meerdere mensen kunt rijden.’

De vrachtfiets kan met verschillende accessoires uitgebreid worden. Ook een aanhangwagen behoort tot de mogelijkheden.
Jerom Rozendaal

View Comments

  • Inderdaad mooi bedacht.
    Voor wat betreft het laadvermogen: Frontale luchtweerstand is denk ik een groter probleem voor de gebruiker dan 3 kg meer laadvermogen ☺

  • Wat een mooi product hebben jullie bedacht.
    Het gebruik van aluminium is kennelijk alleen beperkt tot de kisten.
    Door het frame ook in aluminium uit te voeren is nog meer gewicht te besparen, waardoor het netto laadvermogen kan toenemen. Dus meer product levert directe winst op.

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago