Solaris is een 23 jaar oud bedrijf, dat de laatste jaren de weg vindt naar de west-Europese afzetmarkten. Nederland hoort daar niet bij. Omdat we hier met grote particuliere busbedrijven werken, zijn de opdrachten vaak te groot voor Solaris. Het bedrijf kan aan 70 bussen tegelijkertijd bouwen en doet gemiddeld twintig dagen over een bus. Het betrekt zijn grotere dieselmotoren bij DAF in Eindhoven. Voor kleinere diesels en hybride bussen kiezen ze liever voor Cummins.
Solaris denkt vooral naam te gaan maken met zijn nieuwe elektrische modellen. Het bedrijf kan mede met VDL concurreren dankzij de lage loonkosten: een fabrieksarbeider verdient ongeveer 920 euro per maand. Overigens werkt het samen met VDL aan een standaardisering van voorwaarden waaraan een elektrische bus moet voldoen. En beide partijen strijden tegen een derde concurrent: het Chinese bedrijf BYD, dat volgens Solaris wordt ondersteund door de Chinese staat. ‘Wij lobbyen in Brussel om ervoor te pleiten dat Europese producenten een eerlijke kans krijgen. En ik weet van collega-bedrijven als VDL dat zij hetzelfde doen’, aldus hoofd verkoop Zbigniew Palenica onlangs in Het Financieele Dagblad.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…