Je zou zeggen: een Boeing 747-200 slopen doe je niet elke dag. Sinds Jan Hage en Rico van Noord binnen de VLK Groep werkzaam zijn, kan VLK meer van dit soort opdrachten verwachten, zo deden zij bijvoorbeeld ook de sloop van de gestrande Turkish Airlines in Schiphol.
Jan Hage van Van Leeuwen Katwijk: ‘De Boeing had een zogeheten tailstart gemaakt (staart van vliegtuig raakt bij de start de landingsbaan) en hij kon niet meer gerepareerd worden. Mede door onze expertise en het machinepark en materiaal van de VLK Groep hebben ze ons gekozen voor de sloop van dit vliegtuig.’
‘Voordat er echt gesloopt ging worden, hebben we eerst een inventarisatie van de te verwachte milieuverontreinigde stoffen gemaakt. Daarnaast hebben we ook nog een HSQE-plan gemaakt. Na het leeghalen van de tanks, het verwijderen van de isolatie en het demonteren van nog bruikbare onderdelen, zijn we op 10 januari begonnen met de sloop van het vliegtuig.’
Nu, veertien dagen na de start, rest er niets meer dan een berg aluminium die naar een erkende shredder gebracht zal worden door vrachtwagens van VLK. ‘Na schoonmaak van het werkterrein met een eigen veegmachine is ook dit stukje vliegveld in Brussel (Zaventum) weer klaar om gebruikt te worden. De Boeing stond er al een jaar’, weet Hage.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…