De Nederlandse truckbouwer had geen deel in de software, waarmee de bedrijven in elkaars prijslijsten konden kijken. Wel nam het volgens de Europese Commissie deel aan overleggen per telefoon en email waarin de betrokken fabrikanten informatie uitwisselden en (prijs)afspraken maakten.
Naast DAF zaten Iveco, MAN, Mercedes, Scania en Volvo/Renault in het kartel.
Bij het onderzoek zijn ook onverwachte zaken aan het licht gekomen. Zo werden niet alleen prijsafspraken gemaakt, maar ook afspraken over het uitstellen van de introductie van schonere motoren. Stichting MKB-Claim vermoedt dat de fabrikanten zo van hun voorraden af kwamen.
MKB-Claim gaat een collectieve procedure tegen de truckfabrikanten starten. De stichting vertegenwoordigt 2.900 bedrijven die samen meer dan 23.000 vrachtwagens hebben gekocht in de periode waarin het kartel actief was.
Volgens het rapport liepen veel afspraken via Duitse vestigingen van de betrokken truckfabrikanten. Diverse Duitse vestigingen worden dan ook hoofdelijk aansprakelijk gesteld.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…