TLN en EVO over miljoenennota: ‘Blijf investeren in bereikbaarheid’

TLN en EVO pleiten verder voor het stimuleren en makkelijker maken van ondernemerschap. Daar valt nog altijd flinke winst te behalen. Juist in economisch moeilijkere tijden kan dat de economie een duw in de goede richting geven. Bovendien kunnen besparingen bij de overheid zelf en het stimuleren van de economie, ook hier hand in hand gaan. EVO en TLN uiten hun zorgen over voorgenomen besparingen op het onderhoud van infrastructuur en maken zich hard voor de aanpak van transportcriminaliteit.

Slecht voor staatskas

TLN en EVO feliciteren het kabinet met een groot aantal zichtbare verbeteringen in de fysieke infrastructuur in Nederland. Deze zijn mede dankzij politieke wil, de Crisis- en Herstelwet en de Spoedwet wegverbreding tot stand gekomen. Wereldwijde ranglijsten laten zien dat investeringen in infrastructuur en de bijbehorende werkgelegenheid, de economie afgelopen periode op gang hebben gehouden en zelfs in concurrentiekracht hebben doen toenemen. Maar nog altijd kost congestie het beroepsgoederenvervoer op jaarbasis tussen de 0,8 en 1,2 miljard euro op het hoofdwegennet alleen al. Dat is slecht voor verladers en vervoerders, maar ook voor de staatskas.

Zorgen onderhoud infrastructuur

EVO en TLN steunen maatregelen van het kabinet om efficiencywinst te boeken bij het onderhoud en beheer van de fysieke infrastructuur. Wel wijzen de organisaties van verladers en vervoerders op een risico. Het beperken van verlichting, signalering en de versobering van onderhoud mogen in geen geval leiden tot het afnemen van de functionaliteit van de infrastructuur en onveiligere (vaar)wegen en spoor.

Veiligheid

EVO en TLN vragen het kabinet om extra aandacht voor transportcriminaliteit. De jaarlijkse economische schade hiervan bedraagt nog altijd 350 miljoen euro. De organisaties zijn blij met het aanstellen van een landelijke officier van justitie voor transportcriminaliteit, maar willen ook dat de proef met camerabewaking op snelwegen (secure lanes) wordt doorgezet en uitgebreid naar belangrijke gebieden, zoals het Rotterdamse havengebied.

Toekomstig kabinet

Investeringen in bereikbaarheid verdienen zich dubbel en dwars terug. Volgens TLN en EVO is het van belang om op de ingeslagen weg door te gaan en te zorgen voor een betere bereikbaarheid. De organisaties hopen daarom dat de Crisis- en Herstelwet ook na 2014 van kracht zal blijven. Hiermee geeft een toekomstig kabinet aan dat investeren in bereikbaarheid niet tot stilstand komt zodra hardere ingrepen volgen in toekomstige begrotingen.

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

2 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

2 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

2 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

2 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

2 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

2 jaar ago