Het Finse Konecranes biedt sinds kort voor het eerst hybride aandrijftechnologie in RTG-kranen aan. Dit zijn grote portaalkranen die op rubberwielen lopen. Standaard worden deze kranen geleverd met dieselmotoren.
Konecranes biedt nu de optie van een dieselelektrische aandrijving. Een hybride kraan dus. De dieselmotor wordt pas automatisch ingeschakeld als dat qua belasting nodig is. Anders loopt de kraan op een elektromotor. Bij het afremmen, of als de last zakt, wordt energie teruggewonnen en in de accu’s opgeslagen. Dit scheelt enerzijds brandstofkosten, anderzijds verlaagt het de geluidsproductie van de installatie, wat een rol kan spelen als de kraan in de buurt van woonwijken wordt gebruikt.
Volgens de Finse fabrikant kan het dieselverbruik met de hybride aandrijving tot wel 60 procent verminderd worden, afhankelijk van de toepassing. Vergeleken met conventionele aandrijvingen betekent dit op jaarbasis een kostenbesparing van tienduizenden euro’s.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…