ThyssenKrupp boekt grote order voor productie B-stijlen via ‘tailored tempering’

Met ‘tailored tempering’ kunnen de mechanische eigenschapen van staal door middel van een gerichte warmtebehandeling op verschillende plaatsen locaal worden verbeterd. Deze technologie maakt deel uit van het zogeheten InCar -project.

Gewichtsbesparing

De nieuwe technologie maakt een gewichtsbesparing van plaatmateriaal mogelijk tot wel 30 procent. Het plaatstaal (in dit geval een staallegering van magnesium-boron) wordt verhit tot een temperatuur van 880-950 graden. Met deze temperatuur wordt de B-stijl gevormd in een matrijs en daarna gericht en locaal snel afgekoeld in de matrijs. Hiermee worden componenten geproduceerd met sterktes tot 1.500 Megapascal (MPa). En dat is aanzienlijk hoger dan met welke staalsoort of productietechniek bereikt kan worden. Dat betekent dat plaatdelen veel lichter en zonder verstevigingsribben geconstrueerd kunnen worden, meldt ThyssenKrupp Steel Europe.

Maatwerk temperstaal is niet alleen zeer sterk maar buigt ook gecontroleerd mee en absorbeert op die manier botsenergie op. Hierdoor is deze staalsoort met name geschikt in botsgevoelige plekken in een auto.

Verschillende eigenschappen

De B-stijl bijvoorbeeld is een verticale structuur die zich uitstrekt van drempel tot het dak waarbij het onderste derde deel de botsingsenergie kan absorberen, terwijl het bovenste gedeelte star blijft en zodoende de inzittenden beschermt bij een zijdelingse botsing. Het productieproces, gepatenteerd door ThyssenKrupp Steel Europe, waarbij delen met verschillende plaatselijke sterkte en rekeigenschappen worden uit één homogene staalplaat in één productiegang geproduceerd.

Dit wordt mogelijk gemaakt door een nieuw ontwikkelde matrijs die voorzien is van een flexibele verwarming. De gerichte verwarming van specifieke zones van de matrijs geeft het eindproduct sterkte en rek precies op de plekken waar dat nodig is. Deze wijze manier van omvormen biedt zowel de precisie als flexibiliteit. Afhankelijk van de plaatdikte, is het gebied van de overgang tussen harde en zachte zones zeer smal, slechts 15 tot 60 millimeter en is ook nog eens heel goed reproduceerbaar. Dit betekent dat de eigenschappen op elk punt van het plaatmateriaal nauwkeurig kan worden voorspeld.

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago