Tesla stopt binnenkort met de assemblage van Model S en Model X in de fabriek in Tilburg. Eind januari kregen de twee modellen een opwaardering. De aanpassing, onder andere een heel nieuw interieur, maakt het technisch niet langer aantrekkelijk om de auto in Nederland af te bouwen. Het verlies van de assemblageactiviteiten in Tilburg zal maximaal 96 banen kosten.
Dat meldt nu.nl. In Tilburg worden op het moment de auto’s voorzien van de accu en aandrijving. Door de elektrische auto’s in Amerika deels te demonteren en vervolgens in Tilburg weer te assembleren kan Tesla heffingen voor de invoer van complete auto’s omzeilen. Met de vernieuwde modellen is demontage geen optie meer.
In de fabriek is behalve een assemblagehal ook een spuiterij, een onderdelenmagazijn en een servicepunt. Deze blijven bestaan.
Naar verwachting worden de eerste nieuwe modellen in november uitgeleverd in Nederland, wat zou betekenen dat de assemblage van de oude modellen al snel stopt. De 96 medewerkers die hun baan kwijtraken kunnen mogelijk overgeplaatst worden naar de nieuwe fabriek in Berlijn, maar daar moeten zij dan uiteraard wel voor open staan. De productie in Berlijn zou mogelijk komende zomer al van start gaan.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…