
Na twee sterke jaren blijft het vooruitzicht voor de Nederlandse truck- en trailermarkt goed. Hogere brandstofefficiëntie en minder onderhoudsbehoefte zorgen voor een vervangingsgolf van nieuwe trucks.
Naar verwachting komt de verkoop in 2017 3 procent lager uit (rond de 15.000), maar dit is nog altijd ruim boven het tienjaars gemiddelde. De verwachte afzet van nieuwe trailers blijft in dit jaar stabiel op het hoge niveau van 13.000. Hier is vervanging maar ook uitbreiding van de vloot een stuwende factor.
Met een groeiende (binnenlandse) vervoersvraag en meer financiële armslag blijft de investeringsbereidheid van transporteurs groot. In de periode 2010-2015 kromp het Nederlandse truckpark met bijna 10 procent door sanering en verschuiving naar Oost-Europa. De afgelopen twee jaar is de omvang voor het eerst weer gegroeid, terwijl er door met toenemende e-commerce ook meer bestelwagens worden ingezet.
Trailerpark
Het trailerpark is zelfs veel forser gegroeid. Vervanging is de drijvende kracht achter de huidige afzet van nieuwe trucks. Alleen al door technologische vooruitgang zijn de nieuwste generatie Euro VI-trucks in vergelijking met de eerste generatie Euro V-trucks zo’n 10-15 procent zuiniger en hebben ze minder onderhoud nodig. Dit prikkelt transporteurs tot vervanging. De marges komen bij een te hoog brandstofverbruik en ongeplande stilstand immers snel in de gevarenzone. Waar vervanging van trucks na zeven tot acht jaar voorheen normaal was, is dit bij de voorlopers in de markt nu vaak al na vier tot vijf jaar het geval.