Still volgt trend met introductie van routetreintje liftrunner

De Liftrunner-elementen zijn rollende E- of C- gevormde frames die aan de voor- en achterzijden zijn voorzien van een koppeling. De frames kunnen pneumatisch of hydraulisch heffen en nemen zodoende elke verrolbare ladingdrager op, zoals rolcontainers en rolpallets. Door de Liftrunners naar de betreffende locatie te trekken is het volgens Still eenvoudig om het principe van lean productie te verzorgen.

 

Sneller dan pallettransport

De voordelen van de inzet van routetreinen zijn evident. Strak geregisseerde leveringen met voorverzamelde ladingdragers zijn makkelijk uitvoerbaar. Daarbij voert de chauffeur van de trekker alles alleen en zonder inzet van extra transportmiddelen uit. Dat scheelt niet alleen trucks, maar ook ruimte en personeelskosten. Bovendien is transport via de routetrein sneller dan pallettransport met een heftruck omdat de handlingtijd per ladingdrager zich tot een minimum beperkt. De Liftrunner-elementen nemen rolbare ladingdragers eenvoudig vanaf vloerniveau op. Ze worden als het ware zo in het E- of C-frame geschoven. Hoeveel Liftrunner-elementen een trein bevat, hangt af van de benodigde inzet. De units zijn simpel te koppelen tot een maximale treinlengte van respectievelijk vijf E- of vier C-frames. Deze frames zijn geschikt voor het opnemen van kwart-, halve of volledige pallets tot een maximale buitenmaat van 2.000 maal 1.200 mm.

 

Tijdens de rit worden de trolleys hydraulisch of pneumatisch geheven zodat alleen de grotere, stille PU-wielen van de ‘Liftrunner’ contact met de bodem hebben. Dit scheelt rijgeluid en ontlast de rollen van de containers of rolpallets. Bij het heffen worden de trolleys automatisch en veilig op hun plaats gehouden.

 

Netjes in het spoor

Elke Liftrunner volgt nauwkeurig het spoor van de voorgaande unit en de trekker. De draaicirkel komt in de standaard maat op 3,9 meter. Over de hele treinlengte gemeten bedraagt de spoorafwijking minder dan 2 procent. Bij aankomst kan de chauffeur de trolleys via een voetpedaal makkelijk en veilig lossen uit de Liftrunner-frames. De beladen trolleys worden naar de werkplek gerold en omgewisseld voor een lege. Belading van de frames kan naar keuze zowel links als rechts gebeuren, afhankelijk van de gekozen positie in de trein. Dankzij de universele koppeling maakt het niet uit in welke richting de Liftrunner wordt aangehaakt.

 

Geschikte trekkers

De STILL CX-T en R 06 trekkers zijn geschikt om met routetreinen te werken. De CX-T beschikt over 4 ton trekvermogen en is voorzien van een stille en sterke AC-rijmotor. De trekker R 06 met zitplaats is ook geschikt voor inzet op grote afstanden en bij buitenomstandigheden. Het trekvermogen bedraagt maximaal 6 ton.

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago