
Onlangs schreven we over de megaorder voor 259 elektrische bussen die werd aanbesteed via vervoersbedrijf Keolis. Niet de Nederlandse Bus & Coach tak van VDL, maar het Chinese BYD kreeg de order. Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische zaken geeft aan na te gaan hoe het kan dat er voor de tweede keer in korte tijd is gekozen voor Chinese bussen.
Dit liet zij weten aan De Telegraaf. Eerder werd ook al aangekondigd dat een order van 156 elektrische bussen voor de gebieden Amstelland-Meerlanden en Haarlem-IJmond werden geleverd door Ebusco, importeur van Chinese bussen. Wim van der Leegte, eigenaar en commissaris van VDL Groep, gaf in een opiniestuk aan dat het bedrijf de gevraagde bussen graag had geleverd en aan alle condities voldeed. Zowel Van der Leegte als FME spraken over een ongelijk speelveld. Het CDA wil opheldering over de kwestie. Kamerlid Amhaouch kwam met de vraag of het mogelijk is om bij openbare aanbestedingen de voorkeur uit te spreken voor Europese bedrijven. Het CDA stelde ook kamervragen over de kwestie aan Keijzer. Zij geeft nu dus aan op onderzoek uit te gaan.
‘Ik snap de frustratie die bij Wim van der Leegte zit. Het is een ongelooflijk mooi Nederlands bedrijf dat voor heel veel werkgelegenheid zorgt’, zegt de bewindsvrouw tegen De Telegraaf. ‘De vraag is of hier sprake is van oneerlijke concurrentie. Dat weet ik nog niet.’
Keijzer zou onlangs al een voorstel hebben gedaan om verandering in de zaak te brengen. ‘We concurreren binnen Europa op een eerlijke manier, maar dat verwachten we ook van bedrijven buiten de EU’, vertelt Keijzer aan De Telegraaf.