Al bij de ontwikkeling van een nieuwe vorkheftruck moet de ontwerper rekening houden met de montage. Ook moet hij ervoor zorgen dat het voertuig dat hij voor ogen heeft binnen een bepaalde tijd kan worden geproduceerd. De bouw van de nieuwe driewielige vorkheftruck met drie wielen RX 50 NE van Still stelt de montage voor een dubbele uitdaging: deze moet hoge draaimomenten op moeilijk toegankelijke plaatsen mogelijk maken. Om deze schroefverbindingen te realiseren is in de planningsfase voor de nieuwe vorkheftruck de hulp van Atlas Copco Tools ingeroepen. Het resultaat van deze samenwerking is een intelligente Tensor-ST-moeraanzetter aan een driedimensionaal beweegbare articulated arm. Naast ergonomische voordelen ondersteunt de Tensor ST ook een hoog niveau kwaliteit en proceszekerheid bij Still. Want door de moeraanzetter wordt het de monteur vrijwel onmogelijk gemaakt om een schroef over te slaan of een verkeerd aanhaalmoment uit te oefenen. Ondanks de positieve ervaringen worden bij Still alle schroefverbindingen nog een tweede keer gecontroleerd. Daarvoor stuurt de besturing van het elektronisch werktuig alle moeraanzetter gegevens via het bedrijfsethernet naar de kwaliteitsborging. Alle schroefverbindingen van een vorkheftruck worden per apparaat in een database opgeslagen.
INFO: Atlas Copco, www.atlascopco.com
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…