Actueel

Scheepsschroeven-gieterij Van Voorden na 110 jaar failliet

Van Voorden in Zaltbommel, de laatste Nederlandse fabrikant van scheepsschroeven, is na een roemruchte geschiedenis van 110 jaar failliet verklaard.  Vijf jaar geleden kon nog een doorstart worden gemaakt, maar de curator verwacht dat dat deze keer niet lukt. 38 werknemers verliezen hun baan.

Van Voorden uit Zaltbommel werd in 1912 door de gelijknamige familie opgericht. De gieterij die vanaf de start schroeven maakte voor de scheepsvaart kent een roemruchte geschiedenis in de Brabantse stad en gold jarenlang als een belangrijke werkgever.

De gieterij worstelde al jarenlang met de malaise in de scheepvaart en baggerindustrie. Vooral de toenemende concurrentie uit China en Turkije speelde het bedrijf parten. Schepenbouwers lieten de hoogwaardige schroeven uit Nederland steeds vaker links liggen waardoor het aantal orders bij Van Voorden steeds verder terugliep.

Doorstart in 2017 bracht niet het verwachte resultaat

In 2017 ging het metaalbedrijf hierdoor voor de eerste keer failliet. Eigenaar Andus Group, tevens de grootste schuldeiser, besloot toen nog met de helft van het personeel een doorstart te maken. Nevenactiviteiten, zoals de reparatie van scheepsschroeven, werden toen stopgezet.

Doorstart bracht niet van het moederbedrijf ervan verwacht had. De concurrentie bleef hevig en mede door corona was de markt voor scheepsschroeven slecht. Dit in combinatie met de stijgende grondstofkosten werd het bedrijf te veel. In de eerste negen maanden van 2021 werd een verlies van € 1,4 miljoen euro genoteerd. In 2020 bedroeg het verlies 200.000 euro op een omzet van  7,6 miljoen euro.

Diverse kranten berichtten enkele dagen geleden over het faillissement dat feitelijk al op 12 december was uitgeroepen door de rechtbank in Zutphen. Of ontslagen personeelsleden elders bij de Andus Group ondergebracht kunnen worden, is onduidelijk. De verantwoordelijke voor het dossier bij het bedrijf in Vianen was vandaag onbereikbaar voor commentaar.

Een doorstart van het Brabants maakbedrijf lijkt niet aan de orde. De curator geeft in onder andere het Brabants Dagblad aan dat dit weinig kans van slagen heeft. Daardoor lijkt na 110 jaar een einde gekomen aan de rijke geschiedenis van de gieterij, de laatste scheepsschroeven van Nederland.

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago