Scheepsbouwer Royal IHC heeft 250 werknemer onslagen bij haar werf in Krimpen en de activiteiten overgeplaatst naar IHC in Kinderdijk. Reden is de stagnerende vraag waarbij gewezen wordt naar zware concurrentie uit Azië.
Door een tegenvallende orderintake is Royal IHC gedwongen haar activiteiten in Krimpen tijdelijk neer te leggen en de activiteiten onder te brengen bij IHC in Kinderdijk. De redenen voor de verplaatsing zijn praktisch: Zo is in de locatie Kinderdijk ook een metaalbedrijf aanwezig voor interne diensten.
Door het besluit komen 250 mensen op straat te staan. Het AD geeft aan dat er voor de werknemers een goed sociaal plan voorligt. Het wijst daarnaast op de krappe arbeidsmarkt waardoor het voor technisch personeel makkelijk lijkt nieuw werk te vinden.
Voor de scheepsbouwer is de toekomst mogelijk onzekerder. Het gaat gebukt onder hevige concurrentie uit Azië waardoor de orderportefeuille leeg blijft. Het is niet de enige scheepspecialist die om deze reden op zijn tandvlees loopt. Eerder dit jaar werd bijvoorbeeld al het faillissement uitgesproken over Van Voorden uit Zaltbommel, de laatste Nederlandse fabrikant van scheepsschroeven. Dat bedrijf, dat ruim 110 jaar bestond, was al jaren verlieslatend.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…