Bij het elektrificeren van zware bouwmachines lopen batterijen tegen de grenzen van hun energie-inhoud aan. Bij toenemende energievraag zijn steeds grotere en zwaardere batterijpakketten nodig om de gebruiksduur van de machines op niveau te houden. Dit is waar waterstofaggregaten een oplossing bieden.
Een waterstofaggregaat neemt de energie mee in de vorm van waterstofgas en zet deze aan boord van een brandstofcel om in elektriciteit. De grotere energiedichtheid van waterstofgas en de korte tanktijden verlengen daarmee de bedrijfstijd van grote bouwmachines en aggregaten op een wijze die met batterijen niet haalbaar is.
Rijkswaterstaat en de Waterschappen hebben de ambitie om in 2030 klimaatneutraal en circulair te zijn. Daardoor heeft de markt voor grote bouwmachines behoefte aan zero-emissie oplossingen die een langere gebruikstijd hebben dan met batterijen mogelijk is. UMS en HyMove willen deze lacune graag opvullen. Door waterstof aangedreven bouwmachines en waterstof aangedreven aggregaten te leveren, om het opladen van de bouwmachines in het veld mogelijk te maken, komt de zero-emissie bouwplaats steeds dichterbij. Urban Mobility Systems (UMS) en HyMove hebben besloten om de handen ineen te slaan en samen te werken aan dit doel.
UMS, expert op het gebied van elektrificatie oplossingen, heeft diverse industriële oplossingen ontwikkeld door diesel bouwmachines om te bouwen naar batterij-elektrisch. HyMove heeft zijn sporen verdiend met waterstofaggregaten voor uiteenlopende heavy duty toepassingen. Deze aggregaten zijn met groot succes toegepast in openbaar vervoer-bussen bij Keolis in Gelderland.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…
View Comments
Ik vindt het geweldig dat dit nu met waterstof gebeurd
waarom gebeurd het bijna niet met automobielen.
Straks zitten we met een groot batterij probleem