Roland Berger: ‘300 duizend banen Europese auto-industrie in gevaar’

Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants. Zowel de productie als verkoop van auto’s zal de komende 15 jaar steeds meer gaan plaatsvinden in Azië, zo blijkt uit het onderzoek. Deze verschuiving wordt versterkt door een groot tekort aan geschoolde arbeidskrachten in Europa en in de Verenigde Staten.

Nieuwe bedrijfsmodellen

‘In de toekomst is het noodzakelijk dat de auto-industrie steeds meer aansluit bij andere industrieën’, meent René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland. ‘Hierdoor zullen nieuwe bedrijfsmodellen en partnerschappen ontstaan die de gevestigde orde gaan uitdagen. De modellen moeten niet alleen gericht zijn op het verkopen van auto’s, maar juist op het integreren van hardware en software.’

BRIC-landen

Met de groeiende bevolking en toenemende welvaart stijgt het autobezit wereldwijd in de periode tot 2025. In de gevestigde markten zoals Noord-Amerika en Europa bedraagt dit echter maar 0,2 tot 4 procent. In landen als Brazilië, Rusland, India en China (BRIC) is deze groei veel sterker (tussen de 4 en 36 procent) als gevolg van de toenemende behoefte naar individuele mobiliteit. Roland Berger verwacht dat maar liefst 83 procent van de groei in de markt uit de BRIC-landen komt.

Uit het onderzoek blijkt dat in 2025 de vraag naar goedkopere auto’s toe zal nemen, evenals de vraag naar kleinere auto’s uit het A/B segment. Dit geldt niet alleen voor Azië, maar ook voor Europa en de Verenigde Staten.

Elektrisch vervoer

In 2025 zal elektrisch vervoer een vlucht hebben genomen. Eén op de twee auto’s zal dan volledig of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven. In het meest gunstige scenario nemen elektrische voertuigen in 2025 10 procent van de verkoop in beslag. Verbrandingsmotoren hebben echter nog steeds een aandeel van 50 procent en hybride voertuigen beslaan 40 procent van de verkoop. ‘Niet alleen fabrikanten en leveranciers, maar bijvoorbeeld ook energiebedrijven zullen dit gaan merken’, aldus Seyger.

Daarnaast zullen in 2025 veel voertuigen permanent internet hebben. ‘Met de digitalisering van vandaag de dag is dit onvermijdelijk. Door intelligente systemen kunnen auto’s straks met elkaar en de bestuurder communiceren.’

Automotive landscape 2025

Voor de studie ‘Automotive landscape 2025′ sprak Roland Berger Stategy Consultants met meer dan zestig vooraanstaande deskundigen uit de auto-industrie en andere verwante organisaties wereldwijd.

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago