De renovatie van een brug die dagelijks 200.000 voertuigen draagt is logistiek gezien een hele uitdaging. De brug wordt daarom afgesloten op momenten dat dit voor de minste overlast zorgt. Daarnaast is de renovatietijd slechts kort.
De Galecopperbrug is onderdeel van de A12 en overspant het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht. Met ruim 200.000 voertuigen per dag is de Galecopperbrug de op één na drukste brug van Nederland. Toen deze brug in de jaren ’70 werd gebouwd kon men niet bevroeden dat er zoveel verkeer overheen zou rijden. Om ook in de toekomst al dit verkeer aan te kunnen, besloot Rijkswaterstaat de brug te renoveren.
Eén van de werkzaamheden is de dekplaatreparatie in het stalen brugdek. Voorheen verrichtte VolkerRail dergelijke reparaties met drie ijzerwerkers/handlassers, maar nu er meer snelheid vereist is benaderde de aannemer RobWelding. ‘Nog niet eerder durfde een aannemer op een Nederlandse brug dergelijke werkzaamheden met een robot te doen, dus wij stonden voor een unieke opgave. Vanaf 29 april staat onze robot op de brug en het gerobotiseerde booglassen en plasmasnijden verloopt helemaal volgens plan. Omdat VolkerRail met de robot een aantoonbaar goed product kan borgen en ook veel tijdwinst boekt, is hiervoor zelfs octrooi aangevraagd. Door de robotinzet wordt omgevingsoverlast overigens ook tot een minimum beperkt’, aldus RobWelding-directeur Karel van Vlastuin. ‘Verder verloopt het project niet alleen sneller, de robot levert ook een constante kwaliteit.’
Het werk aan de Galecopperbrug wordt uitgevoerd door de combinatie Galecom. Galecom bestaat uit de VolkerWessels-ondernemingen VolkerInfra, KWS Infra, Van Hattum en Blankevoort, Vialis en VolkerRail .
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…