Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat verladers momenteel niet tevreden zijn over de informatievoorziening van Rijkswaterstaat over de vaarwegen. Zij vinden dat informatie te laat of niet verstrekt wordt. Omdat bijna de helft van het goederenvervoer over water plaatsvindt, zijn juist ook de binnenvaartverladers een belangrijke groep van belanghebbenden. ‘Als een vaarweg tijdelijk wordt afgesloten, heeft dit immers niet alleen gevolgen voor de schipper, maar ook voor andere partijen in dezelfde logistieke keten’, zegt Ariea Vermeulen, senior adviseur bij Rijkswaterstaat.
Naast de informatieverstrekking is de samenwerking tussen Rijkswaterstaat en het bedrijfsleven een belangrijk punt van aandacht, aldus EVO. Joris Tenhagen, beleidsadviseur Spoor & Binnenvaart bij EVO, stelt dat ‘bij de planning van onderhoud wellicht rekening gehouden kan worden met de wensen van verladers. Als onderhoud bijvoorbeeld wordt uitgevoerd in de voor verladers rustige perioden, beperkt dit de overlast voor opdrachtgevers.’ Verder willen verladers dat Rijkswaterstaat hen eerder bij projecten betrekt. EVO vindt het dan ook een goede zaak dat de regionale dienst van Rijkswaterstaat in Noord-Brabant een regulier overleg heeft geïntroduceerd met het bedrijfsleven. Dit zou volgens de verladersorganisatie ook in de rest van Nederland uitgerold moeten worden.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…