‘Daarbij is het ook nog eens vederlicht’, stelt werkvoorbereider Maurits Weyschede. Het dak meet 21 bij 7 meter, is op het hoogste punt 40 centimeter dik en weegt 2,7 ton. ‘Dat lijkt veel, maar voor bouwbegrippen is dat werkelijk vederlicht. Zeker als je bedenkt dat het een sneeuwbelasting moet kunnen dragen van 150 kilo per vierkante meter.’
Het geringe gewicht van het dak was een van de belangrijkste eisen van het architectenbureau. Een andere belangrijke eis was dat de maximale uitzettingstolerantie van het dak aan beide zijden slechts 3 millimeter bedraagt. Een maximale uitzetting van 3 millimeter aan beide zijden op een lengte van 21 meter is uitermate gering.
Het team van Rhebergen Composites koos voor een sandwichconstructie van schuim en carbon/glaslaminaat. Carbon en glas hebben verschillende eigenschappen. Als het glas wil krimpen, blijft het carbon op maat. Dat veroorzaakt weliswaar een interne spanning, maar dat vangt het ontwerp op door de dikte van de diverse lagen.
Het dak is eind vorige maand op een ponton naar de Coenhaven gebracht. Vandaar is het per binnenschip vervoerd naar de omgeving van Basel, waarna het laatste stukje transport naar de locatie in de Zwitserse Alpen per helikopter zal plaatsvinden.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…