Europese autofabrikanten hebben te lijden aan het tekort aan computerchips, veroorzaakt door zowel een grotere vraag dan verwacht, als distributieproblemen vanwege strengere lockdowns.
Dat meldt Automobielmanagement. Autoconcerns als Honda, Renault, Daimler en Volkswagen hebben al aangegeven tegen problemen aan te lopen vanwege de tekorten.
Toeleveranciers als het Nederlandse NXP merken het tekort als eerste, aangezien zij de chips verwerken in de onderdelen die worden afgenomen door de autofabrikanten. Het bedrijf gaf in het Financieele Dagblad al aan dat eind vorig jaar de automarkt onverwachts snel herstelde. Tijdens de eerste golf van de coronacrisis legden veel autofabrieken het werk voor langere tijd neer, waarop chipproducenten hun productie verlaagden. Met de onverwachte toeloop in nieuwe orders is er tijd nodig om dit in te passen in de productie.
Op het moment is er al arbeidstijdverkorting ingevoerd bij vestigingen van Daimler, Honda’s Europese fabriek gaat vier dagen dicht, en de productie van de Ford Focus in Saarlouis wordt zelfs een maand lang stilgelegd.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…