Prijzen staal en ijzererts veren weer wat op

De daling in de ijzererts- en staalprijzen van de afgelopen tijd is voor een groot deel te wijten aan de ontwikkelingen in China. Daar draaien de vele honderden staalfabrieken op volle capaciteit zonder rekening te houden met de ook daar afzwakkende economische groei.

Prijsdumping

Volgens de laatste cijfers van de World Steel Association produceerde China in juni 53,8 miljoen ton, weer negen procent meer dan een jaar geleden. Dit is 45 procent van de totale staalproductie in de wereld. Dat heeft geleid tot een grote overproductie waar de fabrikanten geen weg mee weten. De grote Chinese staalproducenten hebben hun staalprijzen al enkele keren verlaagd, soms zelfs tot onder de productiekosten.

Bovendien proberen ze zoveel mogelijk aan het buitenland te verkopen waardoor de export het afgelopen halfjaar dan ook is verviervoudigd. De Chinese regering probeert dit echter koste wat het kost af te remmen om beschuldigingen over prijsdumping, onder meer in Europa, te voorkomen. China heeft al aangekondigd dat de exportsubsidies binnenkort worden afgeschaft.

Baltic Dry Index

De meeste staalfabrikanten in China draaien nu wel de productiemachines terug, zij het voorlopig in beperkte mate, en kopen daardoor ook minder ijzererts in. Dat heeft er toe geleid dat de spotprijs voor die grondstof tussen april en half juni met meer dan een derde is ingezakt, een daling die ook is terug te vinden in de staalprijzen. Tekenend is ook dat de zogenaamde Baltic Dry Index, die de kosten voor het charteren van droge bulkschepen aangeeft, dit voorjaar met 60 procent kelderde. Daarmee blijft de daling van de staalprijzen niet beperkt tot China. Zo berekent het Britse staalbureau MEPS dat de staalprijzen in de VS in juni met bijna zeven procent zijn ingezakt.


Maar waar het de komende maanden met de staalprijs naar toe gaat, is nog lang niet duidelijk. Eurofer, de Europese koepel voor de ijzer- en staalindustrie, wijst er bijvoorbeeld in het laatste kwartaalrapport op dat de productie bij twee van de grootste verbruikers, de auto- en witgoedfabrikanten, de laatste tijd weer is opgevoerd. Veel van die bedrijven houden sinds de crisis niet meer dan een minimale voorraad grondstoffen zoals staal aan en zullen dus snel bij moeten bestellen als de vraag naar hun producten nog iets sterker aantrekt.

Dat laatste hoeft echter helemaal niet het geval te zijn, kijk naar de Europese auto-industrie waar de verkopen al maanden achter elkaar dalen nu veel regeringen de populaire slooppremies hebben afgeschaft.


‘Wat op dit moment de meest algemene mening is? Dat is dat we eigenlijk geen idee hebben wat er met de staalmarkt gaat gebeuren’, stelde Paul Bartholomew van Steel Business Briefing dan ook onlangs tijdens een interview.

 

Ruud Peijs

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago