Prijsconcurrentie tijdens recessie geen oplossing binnen mkb-metaal

Dit is de voornaamste boodschap van ondernemers tijdens een door de Metaalunie georganiseerd ‘ronde tafel gesprek’ met als uitgangspunt de resultaten van het onderzoek ‘Klant- en conjunctuurafhankelijkheid in het mkb-metaal’, dat in opdracht van Rabobank en Koninklijke Metaalunie door EIM is uitgevoerd.

Eigen onderscheidend vermogen

Uit het gesprek tussen de vijf ondernemers kwam naar voren dat innovatie en de breedte zoeken tijdens economische teruggang van levensbelang zijn. ‘Het slechts naar één klant kijken is korte termijn politiek. Je moet met iets speciaals komen, waardoor je van meer toegevoegde waarde kunt zijn voor je klant’, zegt Joran van Bussel van Adruu bv. De bedrijven zetten vooral in op meerdere klanten (en op meerdere markten). Belangrijker is dat uitgegaan wordt van het eigen onderscheidend vermogen, de eigen -vaak innovatieve-  kracht. En met één nuance: ‘Het is te makkelijk te zeggen dat een capaciteitsleverancier niet kan overleven. Er zijn ook bedrijven die goed presteren door o.a. het leveren van goed werk en het daadwerkelijk nakomen van afspraken. Het is goed als ondernemer tijdig te proberen te focussen en je af te vragen: waar sta ik, en waar wil ik naar toe met mijn bedrijf.’

De vijf ondernemers zijn allemaal van mening dat als de afhankelijkheid tussen leverancier en afnemer wederzijds is, er eigenlijk niet zo veel aan de hand is. ‘De klant komt langs bij ons’, beaamt ook René Spoelder van Tribelt bv en De Spiraal bv. ‘Een opdrachtgever zo vroeg mogelijk laten aanschuiven, zorgt voor een beter geïntegreerd eindproduct.’

Prijsconcurrentie geen oplossing

Op de vraag of prijsconcurrentie tijdens een recessie een oplossing is om de ‘economische winter’ door te komen, luidde het antwoord eensluidend nee. Al voegde Joran van Bussel daar wel aan toe dat prijs wel degelijk een aspect kan zijn. ‘Of je wel of niet wilt concurreren op prijs ligt ook aan de markt waarin je opereert. Soms ga je weleens scherper mee met de prijs. Maar in feite moet een klant ook bij ons passen, ik ben op zoek naar ‘goede’ klanten, waarmee we samen sterk staan in de toekomst. Laat een ander de verliezen maar nemen.’ ‘En soms moet je afscheid nemen van een klant waar je niet aan mag verdienen’, voegde Paul Kokke van Berko Kompressoren bv daar aan toe.

Het onderzoek ‘Klant- en conjunctuurafhankelijkheid in mkb-metaal’ staat als pdf in Vraag en Aanbod bibliotheek. zie vraagenaanbod.stijlgenoten.nl.

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago