Categories: ActueelSpecialist

Praktische handleiding SEO voor ondernemers: wat is het en hoe doe ik dat? [gratis download]

Onderstaand een korte samenvatting, de hele handleiding is gratis te downloaden op de website van Acsense.

Juiste antwoord op de vraag

Mijn eerste tip is om je niets aan te trekken van zoekmachines. Dat klinkt misschien raar, maar het is wel de belangrijkste tip op het gebied van Search Engine Optimization (SEO). Schrijf je een tekst voor een bepaalde pagina op je website, probeer je dan te verplaatsen in je doelgroep (de lezer), wat verwacht je doelgroep te vinden qua informatie op deze specifieke pagina? Vrijwel iedere potentiële klant of bezoeker komt binnen op je website met een specifieke vraag, hoe kan je deze vraag verwerken op de pagina? Maar nog belangrijker, hoe kan je een goed antwoord geven op deze vraag? Als je exact biedt wat de bezoeker zoekt (geef je het juiste antwoord op de vraag), dan is de kans op een conversie vele malen groter. Probeer de tekst dus echt te schrijven voor de lezer (je doelgroep), controleer achteraf of de zoekwoorddichtheid juist is en of alle elementen zijn verwerkt voor een SEO-vriendelijke tekst.

De voorbereiding

Ga je een websitetekst schrijven, bereid je dan eerst goed voor. Bepaal je zoekwoorden en bedenk welk verhaal je wil vertellen of op welke vragen je antwoord wil geven. Je zal merken dat als je dit eerst voor je zelf duidelijk hebt, het schrijven van een websitetekst een stuk makkelijker gaat.

De regels

Naast de praktische tips hierboven (die in het stappenplan nog uitgebreider besproken worden), moet de websitetekst aan een aantal punten voldoen waarvan wij zeker weten dat ze momenteel door zoekmachines zoals die van Google, worden meegenomen in de positiebepaling van een website. In onderstaand overzicht vind je een aantal punten waar je op moet letten en waar een goede SEO-vriendelijke websitetekst aan moet voldoen. Controleer altijd na het plaatsen van de websitetekst of onderstaande elementen aanwezig en goed geplaatst zijn.

  • Gebruik minimaal 300 woorden (inclusief de kopteksten)
  • Zorg voor een zoekwoord dichtheid van tussen de 2 tot 3 procent (inclusief de kopteksten)
  • Probeer de tekst op te bouwen in drie alinea’s van +/- 100 woorden
  • Gebruik het focus zoekwoord in de H1 (koptekst) van je pagina
  • Gebruik het focus zoekwoord in een tussenkop van de pagina, bijvoorbeeld H2
  • Zorg dat je pagina maximaal 1x een H1 koptekst bevat
  • Zorg dat je pagina maximaal 1x een H2 koptekst bevat
  • Zorg dat je pagina minimaal  1x een H3 koptekst bevat
  • Dat een H1, H2 en H3 koptekst in logische volgorde staan (begin met 1, dan 2 etc.)

Download de SEO-handleiding hier

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago