Categories: Actueel

Online markt groeit fors, maar mkb mist de slag

‘Het mkb heeft beperkte online ambities en dat is terug te zien in de cijfers’, aldus onderzoeker William Burghout. ‘Veel mkb’ers zien hun website vooral als visitekaartje. De ontwikkeling van online kanalen krijgt weinig tijd en aandacht. Ook ontbreekt vaak basale kennis, bijvoorbeeld over bezoekersaantallen op de eigen website.’

  

Uitdagingen

Mkb’ers noemen niet omzetgroei, maar verbetering van hun online vindbaarheid als belangrijkste aandachtspunt. 60 procent van bedrijven besteedt aandacht aan dit onderwerp. Er wordt echter weinig tijd voor gereserveerd: 73 procent van de actieve mkb’ers komt niet verder dan 2 uur zoekmachine optimalisatie per week.


Gebrek aan tijd is vaker te zien in het mkb. Zo geeft 76 procent van de mkb’ers aan social media in te zetten, maar slechts 36 procent van hen besteedt hieraan meer dan 2 uur per week. Hetzelfde beeld bij e-mailmarketing: bijna 70 procent van de mkb’ers geeft aan e-mails te versturen, maar 60 procent doet dit slechts enkele keren per jaar.  

  

Effect online middelen

Het mkb zet dus verschillende online middelen in, maar de effectiviteit blijft vaak onduidelijk. 42 procent van de respondenten weet bijvoorbeeld niet hoeveel bezoekers de eigen website trekt. Hetzelfde beeld is te zien bij inzicht in herkomst van de omzet. Bijna 1 op de 3 mkb’ers weet niet welke bijdrage het online kanaal levert aan de eigen omzet.  

Benchmark beschikbaar

Alle uitkomsten uit het onderzoek zijn verwerkt in een online benchmark. Met dit vergelijkende onderzoek kunnen mkb’ers zelf de stand van hun online prestaties toetsen aan de hand van data van collega-bedrijven.

De volledige benchmark kan gemaakt worden op: www.eziner.nl/mkb-benchmark/. Het volledige onderzoeksrapport is beschikbaar op www.webtexttool.com/nl/benchmark/.     

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago