Onderzoek naar invloed media op zakelijke aankoopbeslissingen

Ondernemers werd per medium gevraagd welke invloed het medium heeft op hun zakelijke aankoopbeslissingen. Opvallend is dat een grote meerderheid van de ondernemers antwoordde dat alleen internet invloed heeft. Voor een ruime meerderheid van 68 procent van de ondernemers heeft internet veel tot zeer veel invloed op hun zakelijke aankoopbeslissingen. Slechts iets meer dan 30 procent ondervindt weinig tot geen invloed van internet. Daarmee heeft internet een aanzienlijk grotere invloed op ondernemers dan alle andere media.

Televisie

Televisie heeft bij een grote meerderheid van 95 procent weinig tot geen invloed op hun zakelijke aankoopbeslissingen. Hieruit valt de conclusie te trekken dat geld uitgeven aan dure tv-spotjes geen zin heeft voor adverteerders die zich richten op de b2b-markt. Zo mogelijk nog slechter scoren radio en buitenreclame. Ondernemers werd gevraagd de invloed van radio en buitenreclame elk afzonderlijk te beoordelen. Maar liefst 96 procent van de ondernemers ondervindt weinig of geen invloed van deze media.

Kranten en tijdschriften

In vergelijking met televisie, radio en buitenreclame doen de gedrukte media het beter. 21 procent van de ondernemers geeft aan dat kranten en tijdschriften veel of zeer veel invloed hebben op hun zakelijke aankoopbeslissingen. Voor meer dan driekwart (bijna 79 procent) is de invloed echter weinig tot geen. Om te kunnen voorspellen of tablet-pc’s een mogelijk nieuw reclamemedium worden, is onderzocht hoeveel ondernemers er een in hun bezit hebben. 11 procent van de ondernemers uit het mkb heeft een tablet-pc, zoals een Apple iPad of een Samsung Galaxy Tab. En nog eens een opvallend hoog percentage van 47 procent heeft zo’n apparaat op zijn verlanglijstje staan.

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago