De faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek werkt in het lab samen met bedrijven als Airbus, Fokker en AkzoNobel. Hierdoor herbergt het nieuwe lab zaken als een van de zwaarste lasers van het land, een F16 met een lichtgewicht minivliegtuig op zijn rechtervleugel en een opengewerkte turbine. Ook is er een ruimte waar drones vrij kunnen rondvliegen.
Airbus gaat ook twee promovendi te betalen. De universiteit verwacht dat andere ‘grote namen’ dit voorbeeld binnen enkele maanden zullen volgen.
Overigens beschikt ‘Delft’ ook al over een eigen vliegtuig voor toegepast onderzoek en onderwijs De Cessna Citation II PH-LAB werd oorspronkelijk gebouwd als bedrijfsvliegtuig, maar fungeert nu als veelzijdig vliegend laboratorium en klaslokaal.
Het tweemotorige aluminium vliegtuig biedt aan twee piloten en acht passagiers, of aan experimentele computers en opstellingen. Met zijn twee Pratt & Whitney-turbinemotoren kan de Citation een hoogte van meer dan dertien kilometer en een kruissnelheid van 710 kilometer per uur bereiken. Daarmee kan het op dezelfde hoogte opereren als het commerciele vliegverkeer. Daarnaast is er een groot scala aan operationele mogelijkheden voor onderzoek bijvoorbeeld het meten bij lage of hoge snelheden, of tijdens gewichtsloosheid.
Studenten, promovendi, wetenschappers en externe partijen kunnen het vliegtuig gebruiken voor onderzoek.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…