Categories: ActueelMarktprijzen

Nederlandse automotive-toelevering beleeft recordjaar met 9,2 miljard omzet

Veel industriële branches, variërend van de chemie tot de elektrotechnische industrie en van de metaal tot de rubber- en kunststofindustrie, leveren aan de auto-industrie. Alleen al in de metaalsector is de automotive-keten goed voor 2,3 miljard euro omzet. De toeleverende industrie moet het vooral van export hebben: 88 procent van de omzet komt van buitenlandse afnemers. Duitsland, met grote autobedrijven als Volkswagen, Daimler en BMW, is goed voor 44 procent van de export.

Sterk herstel, goede concurrentiepositie

De automotive-sector was in 2009 één van de zwaarste geraakte sectoren. Vraaguitval en een structurele verlaging van voorraden zorgde voor een omzetkrimp van ruim 30 procent in de toeleverende industrie. Maar het herstel was sterk en in 2011 werd een omzet gerealiseerd die met 9 miljard euro hoger lag dan voor de crisis. Na twee wat magere jaren in 2012 en 2013 nam de omzet verder toe tot naar schatting 9,2 miljard euro in 2014.

Veel bedrijven zijn langere tijd actief  in de automotive-keten, innoveren steeds meer mee met de autofabrikant of eerstelijnstoeleverancier en bouwen zo aan een sterkere concurrentiepositie. Deze bedrijven hebben dan ook kunnen profiteren van de groei van de automotive in vooral Duitsland, maar ook in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Azië vraagt om lokale productie

De automotive loopt voorop in de uitbestedingstrend. In de afgelopen decennia zijn fabrikanten getransformeerd tot bedrijven die zich nog hoofdzakelijk toeleggen op productontwikkeling, sales en eventueel assemblage. Deze uitbesteding betekent voor  China en Japan echter vooral meer binnenlands inkopen. Een Nederlands bedrijf dat serieus wil groeien in de Aziatische automotive-keten zal lokaal moeten produceren.

Exportkansen naar westerse autolanden 

Voor westerse landen ligt dit anders. Zowel Duitsland en de Verenigde Staten als het Verenigd Koninkrijk haalt een aanzienlijk deel van de inkoop uit het buitenland. In de volgende fase van uitbesteding is productinnovatie aan de beurt. In toenemende mate ligt de verantwoordelijkheid voor innovatie bij de toeleveranciers. Marinus van der Meer, ING sectormanager Automotive: ‘De Nederlandse automotive toelevering, met een hoog innovatief karakter en sterk in high-tech, is goed gepositioneerd om hiervan te profiteren.’

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago