NedCar werkt mee aan bouw elektrische stadsauto voor 5.000 euro

In het zogeheten StreetScooter-consortium participeren behalve de RWTH Aken zestien kleinere en middelgrote Duitse bedrijven. NedCar op haar beurt brengt de kennis en ervaring van het industrieel assembleren van auto’s – inclusief alle logistiek daaromheen – mee. De fabriek in Born gaat later dit jaar ook de eerste prototypes bouwen.

IAA Frankfurt

Het eerste exemplaar zal in september op de IAA in Frankfurt worden getoond. Of het lukt om in Nederland voor 5 mille een compacte auto te bouwen, moet afgewacht worden. ‘Het is een hele uitdaging, ik ben benieuwd hoe dicht we in de buurt komen’, zegt Joost Govaarts, president en chief operating officer bij NedCar. Dat lukt volgens de NedCar-topman alleen als je heel nieuwe technologische concepten gebruikt. ‘Je kunt voor deze auto geen dure tooling meer maken die je terugverdient door de auto in grote aantallen te bouwen.’

Bijzonder chassis

Daarom zoeken de partners naar slimmere oplossingen, zoals het chassis van de auto. De StreetScooter krijgt een chassis, waarin de accu’s zijn geïntegreerd, dat niet op een pers met dure gereedschappen wordt gemaakt, maar bestaat uit meerdere soorten hogesterktestaal (tot 1.000 megapascal, geleverd door ThyssenKrupp Europe Steel), deels met rolprofielen gevormd, deels gekant, die met puntlassen aan elkaar worden gezet.

Joost Govaarts ziet dit als een heel interessante ontwikkeling: ‘De huidige bodylijn van NedCar is voor 98 procent geautomatiseerd. Dat kan omdat automatisering loont bij hoge volumes. Bij de StreetScooter moet je naar goedkopere componenten zoeken, waarvan dit er een is.’

Toeleveranciers

Projectleider Achim Kampker ziet hierin een voorbeeld van de nieuwe benadering waarvoor in dit project is gekozen. ‘Tot nog toe ontwikkelt men een product en gaat men dan naar de productie ervan kijken. Wij denken meteen na over de productie. De focus ligt nadrukkelijk op de kosten.’ Want de ambitie van het StreetScooter-consortium is niet zozeer een elektrische stadsauto te ontwikkelen, maar een duurzaam mobiliteitsconcept dat je in een hogelonenland kunt produceren en dat straks niet naar Azië verdwijnt om daar te worden gebouwd.

Is dat haalbaar? Joost Govaarts ziet kansen voor serieproductie van kleine aantallen, maar, zo zegt hij, je blijft een bepaalde economy of scale nodig hebben. Daarnaast denkt hij dat in de toekomst autofabrikanten nog meer zullen leunen op hun systeemleveranciers. ‘De relatie met toeleveranciers zal anders worden. Nog meer systemen inkopen en meer flexibiliteit. De productie van de auto zal gekoppeld moeten worden aan de bestelling door de klant, met een korte levertijd.’ En dan is het produceren in de afzetmarkt een pluspunt.

Het consortium StreetScooter

 

Franc Coenen

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago