Categories: Actueel

Miljoenenboete voor staalkartel Duitse autobouwers

Bundeskartellamt geeft aan dat tussen 2004 en 2013 vertegenwoordigers van Volkswagen, BMW en Daimler tweemaal per jaar bijeenkwamen om informatie uit te wisselen met staalproducenten en smederijen, waarbij uniforme staalprijzen werden afgesproken. Op deze manier werd de onderlinge prijsconcurrentie tussen de autobouwers geëlimineerd. 

De autofabrikanten gebruiken in hun productieprocessen veel onderdelen die van lang staal zijn gemaakt, zoals krukassen, drijfstangen, nokkenassen, tandwielen en stuurstangen. Deze onderdelen worden ofwel gekocht van smederijen of worden door de autofabrikanten zelf in hun eigen smederijen geproduceerd. Hiervoor wordt vooraf lang staal als grondstof aangekocht.

Prijsbepaling

Lang staal wordt meestal verkocht door de staalproducenten of smederijen op basis van een bepaald prijsmodel. Deze bestaat uit een basisprijs en schroot- en legeringstoeslagen. Tijdens de inbreukperiode maakten de toeslagen, die naar gelang van het bedrag schommelden, gemiddeld ongeveer een derde uit van de eindprijs van constructiestaal, het belangrijkste type lang staal waarop de inbreuk betrekking heeft. De aankoopkosten van lang staal maken minder dan een procent van de totale kosten van een auto uit.

In tegenstelling tot de basisprijzen werden de toeslagen van oudsher niet onderhandeld, maar berekend volgens sectorbrede uniforme formules en bij de basisprijs opgeteld als afzonderlijke prijscomponenten. In 2003 en 2004 hebben de staalproducenten eenzijdig bepaalde wijzigingen in de berekening van de toeslag aangebracht, in sommige gevallen onder de dreiging van een weigering om te leveren. Als reactie hierop werden de besprekingen tussen de automobiel- en staalproducenten en de smederijen opgenomen in het kader van de Duitse vereniging voor staal- en metaalbewerking (Wirtschaftsverband Stahl- und Metallverarbeitung). In de gesprekken hebben de vertegenwoordigers van de autofabrikanten elkaar verzekerd dat zij de door de staalproducenten ingevoerde wijzigingen zouden overnemen en de vaste praktijk van uniform berekende prijstoeslagen zouden blijven volgen. Zij deden dit in ieder geval tot januari 2016.

De ondernemingen erkenden de door het Bundeskartellamt vastgestelde feiten en stemden in met een schikking. Het Bundeskartellamt heeft hiermee rekening gehouden bij de berekening van de geldboeten en het feit dat de autofabrikanten gedurende de gehele procedure met de autoriteit hadden meegewerkt.

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago