Actueel

Metaalunie lanceert verkiezingscampagne: Kies voor Gemaakt in Nederland

De MKB-maakindustrie is een onmisbare pijler voor de welvaart, economische stabiliteit en bestaanszekerheid in Nederland. Dit vereist doelgerichte politieke besluitvorming en ondersteuning. Met de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november in het vooruitzicht, heeft de MKB-maakindustrie daarom haar eigen verkiezingscampagne ‘Kies voor Gemaakt in Nederland!’ gelanceerd, gericht op het benadrukken van de cruciale behoeften en uitdagingen van de sector.

Tags:

‘De campagne richt zich op duidelijke oplossingen voor innovatiestimulering voor MKB-maakbedrijven, verduurzaming van de MKB-maakindustrie, het ondernemersklimaat in Nederland en uiteraard hoe we de instroom van vakmensen kunnen vergroten de komende jaren’, zegt Mark Helder, voorzitter Koninklijke Metaalunie.

‘Als onderdeel van de campagne Kies voor Gemaakt in Nederland! hebben we onder andere een serie van korte video’s geproduceerd, waarin Tweede Kamerleden en ondernemers uit de MKB-maakindustrie hun visies delen over de sector. Deze video’s, samen met ons eerder gepresenteerde verkiezingsmanifest ‘Gemaakt in Nederland!’, zijn bedoeld om politiek Den Haag te informeren, maar bovenal ook te inspireren over de noodzakelijke politieke beslissingen die moeten worden genomen om een sterke MKB-maakindustrie te behouden en te laten groeien’, aldus Helder.

Duidelijke boodschap

De boodschap is volgens Helder ondubbelzinnig duidelijk. ‘Een gezonde MKB-maakindustrie is essentieel voor duurzame welvaart, banen, innovaties en maatschappelijke transities. Dit vraagt om investeringen in een gunstig ondernemingsklimaat, het koesteren van familiebedrijven, het verminderen van regeldruk en het stimuleren van innovatie en arbeidsproductiviteit. De toekomst van de maakindustrie vereist ook de aanvoer van gekwalificeerde vakmensen, onmisbaar bij het aangaan van maatschappelijke uitdagingen. Daarnaast bieden MKB-maakbedrijven concrete oplossingen op het gebied van klimaat en energie, maar dit vereist onder andere een uitbreiding van de energie-infrastructuur en een krachtigere focus op de circulaire economie binnen de klimaatplannen.’

Samenwerken

De verkiezingscampagne ‘Kies voor Gemaakt in Nederland!’ is een oproep aan zowel politici als ondernemers om samen te werken aan een florerende en duurzame toekomst voor de Nederlandse maakindustrie. Helder: ‘De uitdagingen zijn aanzienlijk, maar met de juiste inzet kunnen we deze gezamenlijk succesvol aanpakken. We roepen op tot een toekomstgerichte visie, waarbij we samen inzetten op ‘Gemaakt in Nederland!’.

Voor meer informatie over onze verkiezingsinzet, bezoek www.metaalunie.nl/Lobby/Tweede-Kamerverkiezingen-2023.

Tags:
De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago