Mercedes-Benz investeert 100 miljoen euro in perslijn Bremen

De nieuwe perslijn produceert, afhankelijk van het onderdeel tot 40 delen per minuut. Dat zijn de carrosseriedelen voor de nieuwe C-klasse van aluminium, maar ook staal. ‘Met de nieuwe perslijn, bieden wij de meest efficiënte productie-installatie in de auto-industrie’, legt dr Josef Altgilbers, hoofd van de perslijn van de Mercedes-Benz fabriek in Bremen. Uniek is dat in deze perslijn behalve de onderdelenstroom ook de complete materialenstroom van gesneden platen tot het transport van de geperste onderdelen zijn geautomatiseerd.

Kwaliteitscontrole

Een wereldprimeur is de volledig geïntegreerde kwaliteitscontrole van de componenten in de perslijn. Deze nieuwe technologie heeft Mercedes-Benz ontwikkeld samen met een leverancier en werd een aantal jaren in de fabriek in Sindelfingen succesvol getest. Een precisie-robot begeleidt hierbij de oppervlakte-inspectie van de geperste plaatdelen in de nieuwe perslijn.

 

De ervaringen met deze installatie en de werking van de nieuwe pers lijn zullen ook worden gebruikt in andere Mercedes-Benz werken wereldwijd. Zo zijn er al plannen om eenzelfde lijn te bouwen in de fabrieken in Beijing, China en de Mercedes-Benz perserij in Kuppenheim, in de buurt van Rastatt.

De productie van de sedan in de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse werd dit jaar in een periode van een half jaar op vier continenten opgestart. Dat begon in februari in Bremen, die tevens het wereldwijde productienetwerk van de C-Klasse aanstuurt. In mei werd de productie in het Zuidafrikaanse East London (Zuid-Afrika) opgestart, in juni de Amerikaanse locatie Tuscaloosa en in juli de joint venture Beijing Benz in Beijing. Alleen in Bremen wordt het T-model van de nieuwe C-Klasse vervaardigd, waarvan de productie in juni werd opgestart.

Mercedes-Benz fabriek in Bremen

De Mercedes-Benz fabriek in Bremen is met meer dan 12.700 medewerkers de grootste particuliere werkgever in de regio. Momenteel worden daar acht modellen Mercedes geproduceerd: de C-klasse sedan, C-klasse T-model en de C-Coupe; verder de E-Klasse Coupe en cabriolet, GLK en de twee Roadster SLK en SL. In 2013 werd in Bremen 300.000 voertuigen geproduceerd. Als competentiecentrum voor de nieuwe C-klasse, controleert Bremen ook de productie van deze high-volume-serie in Tuscaloosa (VS), Beijing (China) en East London (Zuid-Afrika).

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago