De zeven drijvende overslagkranen van Maja Stuwadoors werken op diesel. Bij het vieren van de last genereren de kranen elektrische energie, die vervolgens in weerstanden wordt verbrand. ‘Die energie gaat nu geheel verloren’, vertelt Marco Holleman, samen met zijn broer Arie eigenaar van het bedrijf. ‘Door het als vliegwielaandrijving te gebruiken of op te slaan in lithium batterijen, kun je de energie benutten. Onze schatting is dat je zo’n 50 procent van de energie die anders verloren gaat, kunt terugwinnen. Een tweede voordeel is dat je met dit systeem de piekbelasting van de dieselmotoren vermindert. En dat betekent dat je de uitstoot van schadelijke stoffen aanzienlijk vermindert.’
De proeven worden gedaan met de drijfkraan Skyline en de zelfvarende drijfkraan Cornelis Tromp. ‘Dit zijn, met een maximale reikwijdte van 40 meter en een overslagcapaciteit van gemiddeld 800 ton per uur, onze grootste kranen’, legt Holleman uit. ‘Het gemiddelde verbruik voor deze kranen bedraagt 80 liter gasolie per uur. Wij verwachten daar ten minste 30 procent op te kunnen besparen door van deze technieken gebruik te maken.’ De praktijkproef met de kraan waarin accu’s worden geplaatst, start binnenkort. De proef met het vliegwiel zal naar verwachting eind 2010 worden gestart. In overleg met Haven Amsterdam is besloten met beide systemen twee jaar proef te draaien.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…