‘Vákár is een bijzonder inventief constructief ontwerper, die het lef en de vasthoudendheid heeft om nieuwe constructieve concepten te bedenken, verder te optimaliseren en toe te passen’, aldus de jury.
‘Hij gaat bovendien zeer zorgvuldig te werk en blijft betrokken bij zijn ontwerpen, tot en met de oplevering. Hij toont daarbij het vermogen om afstand te nemen en steeds kritisch te kijken naar het eigen ontwerp. Door zijn creatieve manier van denken en werken weet hij ‘onmogelijke’ constructies mogelijk te maken, binnen het budget en ‘de wetten van de natuur’.’
In 1983 studeerde Vákár af in Civiele Techniek aan de TU Delft. Sindsdien werkt hij bij Movares (voorheen Holland Railconsult). Als raadgevend ingenieur tekent hij voor talrijke ontwerpen van nieuwe stations, maar ook restauraties van bestaande, historische perronoverkappingen, zoals van NS Station ‘s-Hertogenbosch, staan op zijn conto.
Recente nieuwe ontwerpen van zijn hand zijn de overkappingen van de halte ‘Hemboog’ Amsterdam-Sloterdijk en de bushalte ‘IJsei’ naast Amsterdam CS. Voor beide ontwierp Vákár een opmerkelijke stalen boogconstructie met koud-gebogen glas (Freeformglass). Deze constructies kenmerken zich door een hoge slankheid, een beperkt gewicht, een economische profielkeuze en veel repetitie. Dit resulteerde in besparingen op (kosten van) materialen voor constructie, afbouw en fundering, transport, arbeid op de bouwplaats én toekomstig onderhoud.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…