Laser Zentrum werkt met VW aan nieuw lasersnijproces voor composieten

Koolstofvezelversterkte kunststoffen kunnen alleen doorbreken in de serieproductie van auto’s als er een snellere verwerkingstechnologie beschikbaar komt. Alle hoop is nu gevestigd op de lasertechnologie van Trumpf.

Frezen voldoet niet

Frezen en waterstraalsnijden volstaan niet, vindt VW. Ofwel heb je te maken met een hoge gereedschapsslijtage bij het frezen of met de handling van water en abrassief snijmiddel, als je gaat waterstraalsnijden. Voor het snel en goed kunnen snijden van CFK-bouwdelen, bestaat in de ogen van VW nog geen goed alternatief. Ook niet omdat automatisering een vereiste is.
Daarom werken in totaal zeven partners samen in het HolQueSt 3D project. Onder leiding van VW willen ze een 3D hoogvermogen laserbewerking voor CFK-delen ontwikkelen. Met de laserstraal willen ze de delen gaan snijden. Tot nog toe lukt dat niet goed, omdat door de warmte-inbreng door de laser de randen van het CFK-werkstuk vlug beschadigd raken.

Pulslaser

De partners denken deze problemen te vermijden door de nieuwe ultrakorte pulslasertechnologie van Trumpf in te zetten. De pulsduur van deze laserbron bedraagt slechts nanoseconden, zodat er nog minder warmte wordt ingebracht dan tot nog toe het geval is. Het LZH wil voor deze nieuwe laser een bewerkingsstrategie gaan ontwikkelen. Samen met Jenoptik Katasorb moet tevens een oplossing worden gevonden voor het opvangen van nanodeeltjes en dampen bij het snijden van CFK.

Doorbraak lichtere auto

Het project met de naam HolQueSt 3D heeft een budget van 7 miljoen euro waarvan ongeveer 4 miljoen euro wordt gefinancierd door het Duitse Federale Ministerie van Onderwijs en Onderzoek (BMBF). De betrokken partners zijn Volkswagen AG, Jenoptik Katasorb GmbH, Trumpf Laser, Invent, KMS Automation, Clausthal Technische Universiteit en het Laser Zentrum Hannover eV. De resultaten van het project moeten ten goede komen aan de automobielindustrie, die hierna CFK meer kan gaan inzetten in de gewone auto’s, die daardoor lichter worden en zo minder brandstof verbruiken. 

Lazer Zentrum Hannover

Franc Coenen

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago