Gerrit Damsteegt van het gelijknamige bedrijf uit Meerkerk bevestigt dit, Damsteegt leverde en plaatste de kunststofbrug . ‘Wij hebben nu drie jaar ervaring met complete kunstofbruggen uit glasvezel’. Vóór de plaatsing is er nog een belastingstest gedaan met 33 ton gewicht. De burg zelf weegt slechts zes ton. De brug mocht 36 mm doorbuigen, doch hij boog maar 16 mm door. Hieruit blijkt dat gewone glasvezel bij uitstek geschikt is voor fietsvoetgangersbruggen. ‘De brug heeft een levensduur van minimaal 100 jaar. In die zelfde tijd zijn er van hout vijf bruggen nodig en van staal meer dan twee. Dit maakt de kostprijs van vijftig procent duurder tegenover een stalenbrug meer dan goed’, stelt Damsteegt.
Damsteegt licht de prijsverschillen nader toe: ‘In vergelijking tot een houtenbrug is de kunststofbrug honderd procent duurder in aanschafwaarde. Een houtenbrug heeft een levensduur van ongeveer 20 jaar. Een stalenbrug kan 40 jaar mee, maar staal is door verzinken en coaten vijftig procent duurder dan een houtenbrug. Voor kleine bruggen loont het dus om kunststof te nemen’. Voor grote verkeersbruggen echter gaan andere belastingsfactoren een rol spelen, waardoor een grotere brug verhoudingsgewijs veel duurder wordt. Door ontwikkeling van nieuwe technieken en materialen kan het bouwen van deze grote kunststofbruggen in de nabije toekomst ook interessant worden.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…