De meest grote constructies werden bij Hoeksma gestraald, poedercoat, geschoopeerd of nat gelakt. Vijftien jaar geleden bouwde het familiebedrijf een bedrijfshal van 2000 vierkante meter aan het Van Harinxmakanaal om aan de vraag te kunnen voldoen. Waar eerst de agrarische en transportsector de belangrijkste opdrachtgevers waren, kwamen de klanten later vooral uit de weg- en waterbouw en de industrie. Incidenteel werden ook artistieke werken en scheepsrompen bewerkt.
De meest volumineuze producten en objecten werden in de speciale poederstraat in het pand behandeld. Ook buurman King Metaal werkte nauw samen met Hoeksma. Dat bedrijf is actief in plaatwerk, verspaning, constructies en hydraulica. ‘Ons bedrijf telt zo’n vijftig man personeel en is vooral specialist in machine- en rvs-tankbouw’, legt eigenaar Tjerk Kingma uit.
Het faillissement van Hoeksma kwam vooral tot stand door de andere tak waar het familiebedrijf zich op richtte. Van oudsher is de onderneming actief in de fabricage van bedrijfscarrosserieën en bedrijfswagen. Beide bv’s zijn uiteindelijk failliet gegaan. ‘Het straal- en coatingbedrijf draaide goed, maar werd mee het faillissement in getrokken. Misschien dat door de economische tijd het ook qua orders wat rustiger is en dan kom je in de problemen’, analyseert Kingma. Hij is er echter van overtuigd dat de toekomst van het straal- en coatingbedrijf zonnig is. ‘Daarom hebben wij het besluit tot overname ook genomen. Er gaat weer werk in en uit. Het perspectief is goed. Vanaf dag één na de overname kwamen er telefoontjes binnen van klanten met de vraag of het bedrijf weer draait.’
In drukke tijden telde Gritstraal- en Coatingbedrijf Hoeksma twaalf werknemers. De vaste kern bestond uit acht mensen. ‘Het is de bedoeling dat we op termijn weer zoveel personeel in dienst hebben, maar we beginnen eerst met vier man’, vertelt Kingma. SCB.FRL wordt een losse bv. Het samenvoegen met het eigen metaalbedrijf was geen optie. ‘Nee. Conserveren is een compleet andere tak van sport dan zware tankbouw. Het enige raakvlak is dat onze constructies moeten worden afgewerkt. Dat deden en doen wij dan bij onze buurman. Het offshore transport is vanwege het grote werk lastig. Dus dit is een ideale constructie.’
De machinehal van het straal- en constructiebedrijf is volgens Kingma ‘up-to-date’. Wel moeten er wat technische aanpassingen en onderhoud plaatsvinden. ‘Na de overname hebben we eerst opgeruimd en schoongemaakt, maar we zijn in principe direct doorgaan met de werkzaamheden. Wel is er een puntenlijst gemaakt om te kijken waar de prioriteiten liggen. De zomerstop willen we gebruiken om laatste werkzaamheden uit te voeren. Zo moet de buitenkant van het pand nog worden opgeknapt.’
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…