Dat is te lezen in het kwartaalbericht van ING Economisch Bureau. Zo zijn zeecontainers schaars en ligt een chauffeurstekort alweer op de loer. Tegelijkertijd hebben de richtinggevende mainports Rotterdam en Schiphol het afgelopen half jaar een dubbelcijferige opleving laten zien. Toch is het waken voor hoogmoed. De bezettingsgraden zijn nog laag en de lijn van het afgelopen half jaar kan niet zomaar worden doorgetrokken. De groei is tot dusver immers gedragen door de export en de voorradenaanvulling. Bovendien is de financiële- en kaspositie van veel transporteurs nog precair.
‘Voor 2010 verwachten we wel weer een totale volumegroei van 3,5%. Het cyclische luchtvervoer herstelt het sterkst (8%), terwijl het wegvervoer door een zwakke consumptie en het opschorten van bouwplannen achterblijft (1,9%). Hoewel het vrachtprijsniveau nog altijd ondermaats is, zijn hier eindelijk wat positieve tekenen. Daarbij keert het vertrouwen langzaam terug en dat is op zich al een zegen.’
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…