Kornmann Rudy kocht de kraan voor het symbolische bedrag van 1 euro van de gemeente Amsterdam. Voorwaarde voor de verkoop was dat hij de kraan zou restaureren. Dat vergde een investering van ruim 2,8 miljoen Euro. ‘Alles wat mis kon gaan, is ook mis gegaan. Er werd een bom gevonden op het terrein, de fundering bleek onvoldoende te zijn en op de dag dat de giek terug zou worden geplaatst, waaide het te hard. Bijna dagelijks werd ik gebeld: ‘Edwin, we hebben een dingetje.’ Maar uiteindelijk staat hier wel Kraan 13 in volle glorie.’
Het ‘Faralda NDSM Kraanhotel Amsterdam’ is mede mogelijk gemaakt door het Nationaal Restauratiefonds, Koninklijke Saan, Van der Leij Bouwprojecten, scheepswerf Talsma en bouwingenieurs VDNPD. Kornmann Rudi: ‘Er is alles aan gedaan om het traditionele karakter te behouden. Er is bijvoorbeeld geen gewone lift, maar een industriële tandheugellift. En er zijn geen luxe ramen, maar luiken en patrijspoorten. Van de buitenzijde is het weer Kraan 13, in de kamers is het pure luxe. Op het dak is bijvoorbeeld een jacuzzi in de openlucht, met uitzicht over haven Amsterdam.’
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…