Industrie genereert meer omzet door gerichte inzet social media

Zo verhoogt de inzet van social media de autoriteit, versterkt het de klantrelaties en stellen deze bedrijven zich meer open op. Hierdoor zetten zij zich meer op de kaart en verhogen ze hun naamsbekendheid. Waar nu nog anoniem geproduceerd wordt op afgelegen industrieterreinen in hallen zonder ramen zorgen Twitter, LinkedIn, YouTube en Facebook voor een sociaal gezicht. Dit concludeert ABN AMRO in ‘Social Media voor de Industrie’, een interactief naslagwerk dat zij ter gelegenheid van de IndustrialSocialMedia Award publiceert. Deze prijs werd afgelopen maandag-middag voor het eerst uitgereikt aan Heembouw. In de industrie kiest 95 procent van de inkopers hun leverancier op basis van informatie tijdens het inkoopproces. Social media zijn dus bij uitstek geschikt voor de industrie waar alles bij het zakendoen draait om persoonlijke relaties en goede contacten in een zakelijk netwerk. Daarnaast delen bijna zes op de tien inkopers er kennis en ervaring en benadrukt 80 procent directe response tijdens het inkoopproces van belang te vinden.

Ook volgt bijna de helft online discussies over specifieke thema’s en heeft 20 procent via social media contact met leveranciers. De meest gebruikte platforms zijn LinkedIn (91,5 procent), Twitter (42 procent) en Facebook (42 procent). In de komende twee jaar verwacht ruim driekwart van de ondervraagden een toename van het gebruik van social media. De inzet van social media heeft een grotere kans van slagen binnen de industriële sector als social media ingezet wordt als onderdeel van de totale marketingmix. ‘Met social media kunnen industriële bedrijven autoriteit opbouwen. Dit moeten zij wel verdienen en kunnen ze niet afdwingen. Veel bedrijven gebruiken social media ad hoc en op de verkeerde manier. Zij beschouwen het als een kanaal om producten en diensten te pushen en er op korte termijn verkoop   uit   te   halen’,   vertelt   David Kemps, sector banker Industrie van ABN AMRO. ‘De klantrelaties moeten echter centraal staan, het bedrijf moet een gezicht krijgen. Het is net als investeren in het netwerk en het gesprek. Social media zijn dan ook veel meer een relatie- dan een marketingtool.’

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago