Hogere winstgevendheid door eigen verbruik zonne-energie in mkb

Eigen verbruik wordt gedefinieerd als de elektriciteit die wordt verbruikt op dezelfde locatie als waar die opgewekt wordt, zonder gebruik te maken van het openbare elektriciteitsnet. Onlangs heeft REC een onderzoek uitgevoerd naar de winstgevendheid van commerciële en industriële zonne-energieinstallaties op basis van eigen verbruik op de Duitse, Italiaans en Turkse markten. Centraal in het onderzoek stond de regelgevende en politieke invloed op de winstgevendheid. Het onderzoek toonde aan dat in Duitsland eigen verbruik winstgevender is voor de handels- (bijvoorbeeld supermarkten) en productie-industrie (bijvoorbeeld voedingsindustrie). De resultaten van de analyse toonden aan dat de winstgevendheid van eigen verbruik-installaties meer afhangt van de regelgevende kaders en minder van de ontwikkeling van de elektriciteitsprijzen in de komende 10 tot 15 jaar.

Direct prijsvoordeel

Volgens Luc Graré, senior vice president solar sales & marketing bij REC, heeft eigen verbruik een aantal directe voordelen. ‘Het eerste is een financieel voordeel. Omdat de met zonne-energie opgewekte elektriciteit goedkoper is dan de elektriciteit van een nutsbedrijf is er een direct prijsvoordeel, dat zelfs toeneemt als de energieprijzen stijgen, zoals vooral in 2017 en de jaren daarna verwacht wordt. Met zonne-energie opgewekte elektriciteit beschermt bedrijven tegen stijgende elektriciteitsprijzen, wat meer prijszekerheid en stabiliteit oplevert.

Graré gaat verder: ‘Nog een voordeel is de bijdrage aan de duurzame energiedoelstellingen. Daarnaast zorgen PV-systemen voor aanzienlijk minder uitstoot. Per jaar zorgt 254.000 kWh met zonne-energie opgewekte elektriciteit (de elektriciteit die nodig is voor een gemiddelde supermarkt) voor 190.503 ton minder CO2-uitstoot, wat direct ten goede komt aan de totale CO2-voetafdruk van de betreffende onderneming. En tot slot wordt de toekomstige stroomrekening beter voorspelbaar. Deze voordelen gelden ook voor de Benelux, waar eigen verbruik vergelijkbare voordelen kan bieden.’

Service aan industrie

Het onderzoek werd door REC uitgevoerd om klanten te informeren en hen te helpen begrijpen wat de potentiële voordelen van eigen verbruik zijn. REC heeft een lange staat van dienst op het gebied van extra service aan de industrie. Naast het bieden van zonnepanelen, heeft het bedrijf ook ervaring en expertise in het ondersteunen van klanten op het gebied van planning, installatie en bediening. Voorbeelden van succesvolle commerciële dakinstallaties zijn onder andere de installaties van wereldwijde industrieleiders als Audi en Heineken.

Bij Audi’s fabriek in Brussel worden bijna tienduizend REC Peak Energie Series-zonnepanelen voor een dakinstallatie gebruikt en REC-zonnepanelen voeden de productie van de Heineken bierbrouwerij Wieckse, wat dit de grootste commerciële installatie in Nederland maakt en de grootste zonder terugleververgoedingen of subsidies.

Global Partner Program

Guido Breens, business development manager Benelux & UK bij REC vertelt: ‘Wij willen ook onze partners de best mogelijke service bieden. Hiervoor hebben we het REC Global Partner Program opgezet als ondersteunend platform, waarmee we partnerbedrijven helpen om REC-producten effectief op te markt te zetten en te verkopen en hun eigen zichtbaarheid in de distributie te vergroten. Aangezien het eigen verbruik van energie zich uitbreidt in vele Europese landen, zal het onderzoek potentiële gebruikers in de Benelux helpen om deze trend beter te begrijpen.’

REC

REC is een toeleverancier in de markt van elektriciteit op basis van zonne-energie. Met meer dan 15 jaar ervaring biedt het duurzame en hoogrendements producten, diensten en investeringsmogelijkheden aan de zonne-industrie. Samen met partners creëren we toegevoegde waarde door het aanbieden van oplossingen die beter voldoen aan de groeiende wereldvraag naar elektriciteit. REC is opgericht in Noorwegen en is genoteerd op de beurs van Oslo.

Het hoofdkantoor is gevestigd in Singapore. Met 1.500 medewerkers wereldwijd realiseerde het bedrijf in 2012 een omzet van 4,1 miljard Noorse Kronen (ruim 487 miljoen euro).

www.recgroup.com

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago