De carbonwielen zijn niet alleen lichter, maar ook twintig procent sterker dan de standaard wielen van de auto in kwestie. Ze verlagen de onafgeveerde massa en daardoor volgen de banden het wegoppervlak nauwkeuriger en worden lengte- en dwarskrachten beter geabsorbeerd. Lagere roterende massa’s zorgen bovendien voor een spontaner acceleratie- en remgedrag.
Het volledig uit koolstofvezelversterkt polymeer (CFRP) gemaakte wiel bestaat uit twee hoofdonderdelen. Het centrale deel wordt van koolstofvezelmatten gemaakt. Daarbij worden meer dan 200 individuele componenten op maat gesneden en samengevoegd. Het velgbed komt tot stand door het vlechten van koolstofvezels. Dat gebeurt in de grootste koolstofvezelvlechtmachine ter wereld. Deze heeft een diameter van circa 9 meter.
Aansluitend wordt het centrale deel in het velgbed ingevlochten. Het op die manier samengestelde wiel wordt vervolgens met hars geïmpregneerd en onder hoge druk en bij hoge temperaturen gehard. Daarna volgt een lang afkoelingsproces. Ten slotte wordt de centrale wielmoer ingevoegd en krijgt het wiel een beschermende transparante lakafwerking. In het nieuwe carbonwiel is in totaal achttien kilometer koolstofvezel verwerkt. Dit komt overeen met acht vierkante meter vezelmat.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…