In de nieuwe N355, die onder Noordhorn en door de polder zal lopen, komt voor de kruising over het Van Starkenborghkanaal een hoge, lange en vaste Noordzeebrug. Het nieuwe kunstwerk met twee keer twee rijstroken krijgt een doorvaarthoogte van 9,10 meter en een doorvaartbreedte van 54 meter. Om dat mogelijk te maken heeft hoofdaannemer GMB Civiel Haitsma Beton opdracht gegeven voor het leveren en monteren van 15 HKP-liggers, 69 PA-platen en randelementen voor de uit drie velden op te bouwen brug.
Om de grote overspanning van het hoofdveld te realiseren zal Haitsma Beton de langste prefab betonnen liggers van Nederland (68 meter lang), tevens de zwaarste liggers die het bedrijf ooit heeft geleverd, produceren. ‘Daarvoor zoeken wij de grenzen op, zowel qua engineering (Cat. 4b) als productie’, zegt accountmanager Karel Bus van Haitsma. ‘Het worden misschien wel de langste liggers van Europa.’
Om te zorgen dat de aanbruggen dezelfde hoogte (aanzicht) krijgen als de hoofdconstructie, zonder deze te overdimensioneren, worden de kokerliggers voor deze twee velden verder uiteengelegd en onderling gekoppeld met een druklaag. Dat levert tevens een besparing van enkele liggers op. Verder worden de randliggers afgeschuind. Alle prefab elementen zullen voldoen aan CUR-Aanbeveling 100. De productie start in januari 2014, waarna Haitsma Beton de elementen over water zal transporteren om in juni met de montage te beginnen.
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…