Grootste levering Toyota vorkheftrucks bij TNT

TNT Duiven rijdt al sinds 1998 met Toyota. Het aantal heftrucks bij de toonaangevende leverancier van wereldwijde express diensten voor de zakelijke markt is in de loop der jaren flink toegenomen. TNT heeft bewust gekozen voor het nieuwste Traigo 48 model dat ergonomischer, compacter en toch ruim is. Corporate Manager Harry Bruns licht toe: ‘Onze ervaring met het merk Toyota, ook bij de chauffeurs, is goed en ook de snelheid en kwaliteit van de dienstverlening zijn voor ons van essentieel belang.’

Veiligheid voorop

In verband met de veiligheid en de aard van de werkzaamheden zijn alle trucks op maat aangepast voor TNT. Zo hebben de trucks een snelheidbegrenzing en een dodemanspedaal en functioneert de truck niet als de gordel niet gedragen wordt. Verder zijn de machines voorzien van een hoogtebegrenzer op de mast om schade in vrachtwagens en trailers te voorkomen. Gezien de zware inzet is er gekozen voor een rentalcontract op basis van inzeturen per truck per jaar.

Managementinformatie

Om goed inzicht te verkrijgen in de daadwerkelijke inzet van de trucks, zijn alle Traigo’s voorzien van Toyota I_Site. Alleen bevoegde chauffeurs kunnen met hun toegangspas inloggen op de truck. Via het draadloze communicatiesysteem krijgt TNT inzicht wie de bestuurder is en hoe de inzet van de truck is. Met behulp van de ingebouwde schoksensor wil TNT het aantal schadegevallen verminderen. Toyota zorgt met I_Site ook voor periodieke managementrapportages om de inzet te volgen en de werkbelasting zo optimaal mogelijk over de trucks te verdelen.

TNT maakt ook gebruikt van het door IBG geleverde IBOS-systeem binnen het batterijlaadstation. Hiermee weet je exact welke batterij geladen wordt, hoeveel ladingen/ontladingen er zijn en welke unit bij een batterijwissel aan de beurt is om gebruikt te worden. Hierdoor realiseert TNT aanzienlijk meer laad/ontlaadcycli en werden ook alle nieuwe batterijen en HF-laders inclusief IBOS uitbreiding geleverd.

Om snel te kunnen wisselen beschikken de Traigo 48 trucks over een handig systeem voor zijdelings wisselen. In het laadstation wordt de batterij snel en veilig gewisseld met behulp van twee aangepaste elektropallettrucks met vacuümgrijper.

Geruisloze overgang

Het distributiecentrum in Duiven is de grootste overslagloods van TNT in Europa. Het merendeel van de overslag van exprespakketten, documenten en vracht voor Europa vindt hier plaats. Er staan dus nogal wat belangen op het spel, want als er geen heftrucks rijden betekent dit een directe vertraging in de distributie. Van tevoren was er dan ook een gedetailleerd plan opgesteld met een draaiboek om een soepele overgang binnen een weekend te realiseren waardoor men maandag met opgeladen batterijen en al direct weer aan de slag kon.

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago