Actueel

Goede werkgever zijn en sterke leercultuur gaan hand in hand

Bij mkb-maakbedrijven staan 60.000 vacatures open en dat aantal loopt alleen maar op. De oververhitte arbeidsmarkt zorgt in de mkb-maakindustrie voor forse uitdagingen. Zo is er bijvoorbeeld te weinig mankracht om alle opdrachten uit te voeren. Bedrijven moeten meer moeite doen om personeel te vinden en te binden.

Dit kan door middel van ‘Employer Branding’. Hiermee wordt met een goede mix van marketing- en communicatiemiddelen, gebouwd aan een sterk en aantrekkelijk werkgeversmerk. Een aantrekkelijk bedrijf kan makkelijker nieuwe werknemers vinden en bestaande collega’s binden.

Het zijn van een aantrekkelijk bedrijf in de mkb-maakindustrie staat of valt niet alleen met het kunnen inzetten van de juiste instrumenten, maar vooral met het zijn van een goede werkgever. Voor veel bedrijven is dit nog ongestructureerd en onontgonnen terrein. Daarom organiseert Metaalunie Academie, het opleidings- en trainingsinstituut van Koninklijke Metaalunie, in samenwerking met het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor de Metaalbewerking (OOM) gratis cursussen Employer Branding. Voor OOM hangt goed werkgeverschap vooral samen met het hebben van een sterke leercultuur in het bedrijf. Daar zal OOM tijdens de training ook aandacht voor vragen.

Twee cursussen

Tijdens de cursussen leren ondernemers, HR-medewerkers, recruiters of marketeers van bedrijven in de MKB-maakindustrie hoe ze hun unieke werknemers waarde propositie (WWP) formuleren op basis van de eigen kernwaarden en welke strategische functies gaan zorgen voor het lange termijn succes van het bedrijf. Tijdens de eerste cursus ‘Employer Branding: bouw een sterk werkgeversmerk’, komt onder meer aan de orde wat Employer Branding is en hoe het ingezet wordt; welke meerwaarde een bedrijf biedt en hoe de WWP wordt vastgesteld op basis van de kernwaarden van het bedrijf.

In de tweede cursus ‘Employer Branding: nieuwe werknemers vinden en collega’s binden’, wordt onder meer dieper ingegaan op de kracht van een eigen ‘werken bij’-website; hoe vacatures zo aantrekkelijk en toegankelijk mogelijk worden; waarom storytelling de sleutel tot succes is en hoe WWP toegepast kan worden in overige onlinekanalen, zoals social media en online vacature databases. Na afloop van de cursussen vindt er nog een online vervolggesprek met de cursusleider plaats, waarbij nog dieper op individuele vraagstukken kan worden ingegaan.

Laagdrempelig

Met de samenwerking tussen OOM en Metaalunie Academie wordt cursus- en opleidingsaanbod op het gebied van Employer Branding laagdrempelig beschikbaar gesteld aan Metaalunieleden en OOM-bedrijven. De beide cursussen worden tot het eind van dit jaar gratis gegeven voor de deelnemende bedrijven.

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago