Dit zei Garrelt Duin, minister van Economische Zaken van NRW, tijdens het bilateraal ondernemersforum van de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) op 3 oktober in Rotterdam. ‘De relatie met Nederland is goed, het topsectorenbeleid geeft meerwaarde voor de Duitse industrie en de samenwerking met elkaar is goed en kan zelfs nog intensiever.’
Duin stelde wel voorwaarden. ‘De infrastructuur moet beter en de demografische drempels, waaronder diverse regels, moeten we weg zien te nemen.’ Vooral de ontwikkelingen in de Rotterdamse haven worden nauwlettend gevolgd. ‘Zonder deze haven en de overslag, hebben we in NRW geen industrie.’ Van de 240 miljoen ton goederen die jaarlijks van Nederland naar Duitsland wordt vervoerd, gaat zo’n 80 miljoen ton door de Rotterdamse haven.
ver de regeringsplannen voor de invoering van de Maut, de belasting voor buitenlanders op de Duitse autowegen, is Duin helder. ‘Als deelstaat Noordrijn-Westfalen zullen we hier tegen stemmen. Er zijn wellicht andere mogelijkheden om dit in te vullen. In elk geval zullen we de invoering van de Maut voor Nederland als belangrijkste handelspartner niet accepteren.’
En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…
Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…
Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…
De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…
Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…
Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…