EVO positief over plannen voor logistiek in nieuwe bedrijfslevenbrief kabinet

EVO had eerder dit jaar, in haar bijdrage aan het Topteam Logistiek, aandacht gevraagd voor betere informatievoorziening om de goederenstroom efficiënter te maken, voor het wegnemen van belemmerende wet- en regelgeving en voor onderwijs en arbeidsmarkt. De verladersorganisatie prijst de bewindslieden voor de in te zetten acties. EVO heeft ook aanvullingen. Zo pleit EVO voor aanvullende maatregelen om de fysieke goederenstroom ongehinderd te laten verlopen, wil ze een pilot om de verschillende aansprakelijkheidsregimes tussen modaliteiten gelijk te trekken en ziet ze een rol voor de overheid, kennispartners en zichzelf in een verbetering van het onderwijs op mbo-niveau. 

Eenvoudigere afhandeling

Het kabinet kondigt in de nieuwe bedrijfslevenbrief een masterplan voor de logistieke informatievoorziening aan. EVO ziet daarin een kans om de administratieve processen rondom de goederenstroom te vereenvoudigen. De verladersorganisatie stelt zelf aanvullend twee concrete maatregelen voor die de fysieke stroom van goederen efficiënter moeten maken. Ten eerste is dat ‘integrated border management’, dat het proces van douaneafhandeling vereenvoudigt. Ten tweede wil EVO een dubbele, robuuste uitvoering van de automatiseringssystemen van douane. Nu hebben bedrijven nog al te vaak te maken met vertragingen in de keten door uitval  van systemen, met vastlopende logistieke activiteiten tot gevolg.

Pilot

Het kabinet wil samen met het bedrijfsleven in kaart brengen welke aanpassingen er nodig zijn op het gebied van wet en regelgeving en daar pilots op loslaten. EVO waardeert deze pragmatische aanpak en de praktijkvoorbeelden. Zelf denkt de verladersorganisatie aan de wettelijke aansprakelijkheidsregimes, die per vervoersmodaliteit verschillen en daarom een beweging naar meer synchromodaliteit belemmeren. Een pilot met een aantal bedrijfslevenpartijen, verladers en vervoerders, moet aantonen of deze regimes gelijk kunnen worden getrokken en daarbij voldoende voordeel voor het verladend bedrijfsleven opleveren.

Meer aandacht voor mbo

Voldoende en kwalitatief hoogwaardig logistiek personeel is in toenemende mate een zorg van verladers. Daarom vindt EVO het goed dat het kabinet hier in de brief veel aandacht aan besteedt. EVO ziet aansluiting bij de eigen initiatieven van de belangenorganisatie, zoals het Kennisakkoord Logistiek dat EVO dit jaar samen met de logistieke hbo’s, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Jong Logistiek Nederland (JLN) sloot. Dit akkoord heeft als doel om de koppeling tussen bedrijfsleven en onderwijs te versterken, de kwaliteit te verbeteren en de instroom van logistieke studenten in de logistiek te vergroten. Een dergelijk akkoord en de aandacht en investeringen van de overheid moeten zich volgens de verladersorganisatie uitbreiden naar het mbo. EVO juicht meer immigratie van buitenlandse gespecialiseerde werknemers van harte toe. Dit moet een opmaat naar een opener arbeidsmarkt zijn.

De redactie

Recent Posts

Blog Rolf Elling: Zorg voor enige houvast

En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt…

1 jaar ago

Hoogprecisiespecialist ziet vraag aantrekken en investeert in machinepark

Na een rustige periode ziet Hamers Metaalbewerking uit Tilburg de vraag weer aantrekken. Het maakbedrijf…

1 jaar ago

Verhuizing vormt sluitstuk transitie Harry Hersbach Tools

Harry Hersbach Tools, leverancier van gereedschap voor de metaalverwerkende industrie, staat voor een verhuizing van…

1 jaar ago

Wereldwijde staalproductie nagenoeg gelijk

De wereldwijde staalproductie liet in september een stijging zien van 0,6 procent ten opzichte van…

1 jaar ago

Stap voorwaarts voor Hoekman met vierde locatie

Hoekman RVS wil de productieprocessen in lasersnijden, kanten, afwerken, walsen en lassen naar een hoger…

1 jaar ago

Nieuwe assemblagehal voor Wetech

Machinefabriek Wetech op industrieterrein De Horsel in Nuth breidt haar assemblagehal uit. De fabriek is…

1 jaar ago